The exhibition at Villa Heike Berlin shows works by Anja Nitz and Sinta Werner that deal with the fragmentation of spaces and the loss of physical spatial perception as a reaction to the general digitalisation and social networking of the world.
The exhibition is taking place as part of EMOP Berlin 2025. Its motto, What stands between us, is understood here in terms of architecture and materials: Glass and mirrors symbolise a general change in the way we see and perceive in the digital age, where contact with the outside world is largely mediated by smartphones and computer screens. The works pose for discussion the extent to which the constant use of hardware and software as well as the flood of images on the Internet can result in a disruption of interpersonal relationships. Sculptural spatial works with a photographic reference by Sinta Werner and framed photographs by Anja Nitz are brought into an artistic dialogue for the first time in the exhibition.
In her artistic work, Anja Nitz (*1971) deals with spatial staging in socially relevant institutions. She shows the interior worlds of museum depots or embassy buildings as well as those of hospitals, nuclear power plants or theatres. In her work, she focuses on the imaginary worlds that are reflected in these buildings, such as the image of man in a hospital facility or the understanding of civilisation and nature in the construction of a nuclear power plant. Beyond the depiction of spaces, Anja Nitz documents historically or culturally determined values and their changes. She lives and works in Berlin and her work has been exhibited, published and funded in numerous places.
Sinta Werner (* 1977) lives and works in Berlin. She studied at the Berlin University of the Arts and graduated with a Master of Fine Arts from Goldsmiths College in London in 2007. Her art plays with the relationship between two- and three-dimensionality, reality and image, physical presence and projection and the interlocking of virtual and real space. In her photo collages, installations and sculptures, she uses the doubling of physical reality through illusory spaces or reflections in order to irritate and deceive the eye. Her works deal with the geometric rationalism of functionalist modernist architecture. Glass is used in her works both as a physical component and as a symbol carrier for the medial mediation of the world in the digital age. The glass transfers the pictorial space into the third dimension and refers to windows and façade elements in architecture. At the same time, the image appears virtual and dematerialised, caused by the optical refractions and the changeability of the image through the viewer’s point of view.
Die Ausstellung in der Villa Heike Berlin zeigt Arbeiten von Anja Nitz und Sinta Werner, die sich mit der Fragmentierung von Räumen und des Verlusts von körperlicher Raumwahrnehmung als Reaktion auf die allgemeine Digitalisierung und soziale Vernetzung der Welt beschäftigen.
Die Ausstellung findet im Rahmen des EMOP Berlin 2025 statt. Dessen Motto, was zwischen uns steht, wird hier architektur- und materialbezogen verstanden: Glas und Spiegel stehen sinnbildlich für eine allgemeine Änderung des Sehens und Wahrnehmens im digitalen Zeitalter, in dem der Kontakt zur Außenwelt zu großen Teilen über das Smartphone und den Computerbildschirm vermittelt stattfindet. Die Arbeiten stellen zur Diskussion, inwiefern der konstante Gebrauch von Hardware und Software sowie die Bilderflut des Netzes eine Störung der Zwischenmenschlichkeit zur Folge haben kann. Skulpturale Raumarbeiten mit Fotografiebezug von Sinta Werner und gerahmte Fotografien von Anja Nitz werden in der Ausstellung zum ersten Mal in einen künstlerischen Dialog gebracht.
Anja Nitz (*1971) setzt sich in ihrer künstlerischen Arbeit mit räumlicher Inszenierung in gesellschaftlich relevanten Institutionen auseinander. Sie zeigt Innenwelten von Museumsdepots oder Botschaftsgebäuden ebenso wie die von Krankenhäusern, Atomkraftwerken oder Theatern. Die Fotografin fokussiert auf Vorstellungswelten, die sich in diesen Bauten abbilden, wie das Menschenbild in einer Klinikeinrichtung oder das Verständnis von Zivilisation und Natur in der Konstruktion eines Atomkraftwerks. Über die Darstellung der Räume hinaus dokumentiert Anja Nitz historisch oder kulturell bedingte Werte und deren Veränderung. Anja Nitz lebt und arbeitet in Berlin, ihre Arbeiten wurden vielerorts ausgestellt, publiziert und gefördert.
Sinta Werner (* 1977) lebt und arbeitet in Berlin. Sie studierte an der Universität der Künste Berlin und absolvierte 2007 mit dem Master of Fine Arts am Goldsmiths College in London. Ihre Kunst spielt mit der Beziehung zwischen Zwei- und Dreidimensionalität, Realität und Abbild, physischer Präsenz und Projektion und der Verzahnung von virtuellem und realem Raum. In ihren Fotocollagen, Installationen und Skulpturen nutzt sie die Verdoppelung physischer Realität durch Scheinräume oder Spiegelungen, um eine Irritation und Täuschung des Auges hervorzurufen. In ihrem Werk setzt sie sich mit dem geometrischen Rationalismus der Architektur der funktionalistisch geprägten Moderne auseinander. Glas wird in ihren Arbeiten sowohl als physischer Bestandteil als auch als Symbolträger für die mediale Vermittlung der Welt im digitalen Zeitalter eingesetzt. Das Glas überführt den Bildraum in die dritte Dimension und verweist auf Fenster und Fassadenelemente in der Architektur. Gleichzeitig wirkt das Bild virtuell und entmaterialisiert, hervorgerufen durch die optischen Brechungen und die Veränderlichkeit des Bildes durch den Betrachterstandpunkt.
Framework program
Feel free to sign-up for PiB's free weekly eNewsletter to stay up to date!
Saturday, Mar 1, 2025, 6 – 9 pm
Opening reception
Saturday, Mar 15, 2025, 4 pm
Artist talk (de)
Begleitprogramm
Melde dich gerne für PiBs kostenlosen, wöchentlichen eNewsletter an, um stets auf dem Laufenden zu bleiben!
Samstag, 1. März 2025, 18 – 21 Uhr
Vernissage
Samstag, 15. März 2025, 16 Uhr
Künstlerinnengespräch (de)
Part of · Im Rahmen des:
EMOP Berlin – European Month of Photography 2025
March · März 1 — 31, 2025
EMOP Opening Days: Feb 27 – Mar 2, 2025