Überspringen zu Hauptinhalt

New print issue • Neue Printausgabe

PiB Guide Nº50 SEP/OCT 2023

A6 format · 28 pages · English & German

Order now · Jetzt bestellen!
PiB Guide Nº50 SEP/OCT 2023 © PiB (Photography in Berlin). COVER PHOTO: From the series “Contrapasso” © Massimiliano Corteselli. Group show »Jahrgang S1EB7EHN« by Ostkreuzschule für Fotografie at Konnekt.Berlin in Berlin-Marzahn, read more on page 4 & 5! +++ 4 photos on right double page spread (p. 5), from top left to bottom right: 1) »…it's easier for me like that…« © Giulia Thinnes. 2) NBSW © Meret Eberl. 3) Contrapasso © Massimiliano Corteselli. 4) Unter Bäumen © Ania Sudbin. +++ Photo on bottom double-page spread (p. 15): René and Georgette Magritte with their dog, 1967, silver gelatin print, 40 × 40 cm © Lothar Wolleh Estate, Berlin. Solo show at Lothar Wolleh Raum, Berlin-Mitte. +++ PiB Guide Editor / V.i.S.d.P. / Art Direction: Julia Schiller @julia.schiller_ · ele studio berlin · www.ele-studio.de +++ Printed on 100% recycling paper in Berlin-Köpenick by altmann-druck, many thanks!

Duo Exhibition & Performance

»Passions of the Flesh – die freiwillige Haut«

Andreas Fux & Lucas Foletto Celinski

(There is no english version available)

Das Konzept der Ausstellung “Passions of the Flesh – die freiwillige Haut” befasst sich mit Körpermodifikation und anderer körperbezogener Praktiken des persönlichen Ausdrucks. Zur solche Praktiken zählen unter anderem Tätowierung, Skarifizierung, Branding, Piercing, Fussbinden, Korsettieren, Amputation, Suspension, BDSM.
Erforscht wird, wie Schmerz und Vergnügen keine gegensätzliche Position in einem Spektrum einnehmen und oft seine Pfade sich überlappen. Schmerz reduziert sich nicht auf ein Gefühl und kann als Vehikel dienen.

Haut ist Hülle und Statussymbol, sie verkörpert das ambivalente Bedürfnis nach Anpassung und Individualität, nach Schutz und Wahrnehmung. Die Auseinandersetzung mit dem Thema Haut zieht sich durch die gesamte Geschichte der Menschheit und findet immer wieder auch Niederschlag in der bildenden Kunst und Literatur.

In den Arbeiten von Andreas Fux sowie Lucas Foletto Celinski bleibt der Körper das Zentrum ihrer künstlerischen Praxis, und dient als Ausdrucks- und Kommunikationsmittel.

Andreas Fux dokumentiert seit den frühen 90er die körperlichen Erfahrungen der Berliner Subkultur bis hin zur Ekstase des Subjekts. Wo heute die Schönheitschirurgie alles ihr Mögliche tut, um Menschen virtuellen Ideal‐Ikonen anzupassen, entfalten die Modelle von Andreas Fux ein widerspenstiges Körperbewusstsein, das sich mit Mainstream‐Ästhetik nicht zufrieden geben will. Sie sehnen sich nach dem Ekstatischen, haben den Wunsch, die Oberflächen zu durchbrechen und tiefer zu gehen. Sie wollen sich abheben, nicht anpassen. Sie wollen das eigene Blut sehen und spüren. Kalkuliert suchen sie die Grenzerfahrung und lassen den Grad zwischen Rausch und Narzissmus dabei sehr schmal erscheinen. (Andreas Fux – Die süsse Haut. Mythos einer Oberfläche / Boris von Brauchitsch)

Lucas Foletto Celinski nähert sich dem Thema auf eine fomalistische Weise. Seine modularen Werke fördern den Dialog über Körperrepräsentationen. Seine Arbeit untersucht die Wiederholung und strikte Stilisierung der Form und hinterfragt kulturelle Vorurteile bezüglich Besitz und Regulierung des eigenen Körpers. Der Künstler verwendet in seinem plastischen und fotografischen Arbeiten Elemente und Methoden vom Fesseln und des Tätowierens.

Die Ausstellung dient einer queere Betrachtung des Körpers, als Ort der Veränderung und Experimenten nach eigener Bestimmung zur Befriedigung des Selbst.

Sprechsaal | »Passions of the Flesh – die freiwillige Haut« Andreas Fux & Lucas Foletto Celinski

With a performance by Luna Duran:
Luna Duran is a body artist whose medium is her own flesh. She was born in the Bolivian Andes where prehispanic ritual practices survive despite centuries of colonization and a palpable tension with modernity. At a young age she migrated to the United States with her parents and became integrated into American culture studying art, photography, and philosophy until she discovered the world of body play which gave a name to a practice of breaking skin. A practice which she had developed privately until that point. Through teachers such as Fakir Musafar she would discover a path which led her back to her roots where these practices of piercing, bloodletting, tattooing and scarification were imbued with meaning and devotion. She began to document her journey of reconnection and reclaiming on her own body with intentional scars earned through physical ordeals after healing from a car accident. These physical ordeals became the source of a unique physical language which she expresses through performance, journeying through purposeful pain as an altered state of consciousness invoking vision.

For the exhibition “Passions of the Flesh”, artist Luna Duran will perform her piece “A Meditation on Extinction”, in which she explores the reciprocal relationship between body and earth in what is currently recognized as an environmental crises. In antiquity; earth, time, and space were deified in anthropomorphic images as a means to suggest a parallel between human beings and their environment. The artist questions if we can ask of the earth what we are not willing to return. She embodies a dialogue of the sacrifice we continually ask of creation. In collaboration with artist Lucas Foletto Celinski, this embodied meditation will be imprinted on Himalayan hand-made paper laid on the floor upon which Luna will move, dance, and bleed; creating an artifact for posterity.

Sprechsaal Berlin
Sprechsaal Berlin

Oct 12, 2019 — Jan 8, 2020
Opening Reception: Friday, Oct 11, 7 pm
Finissage: Wednesday, Jan 8, 2020, 7 pm

[btn_ical_feed]

Marienstraße 26, 10117 Berlin
[District: Mitte | Borough: Mitte]

Opening hours: Wed – Sat 2 – 10 pm

Admission free

Preceding exhibition at Sprechsaal

Detail of/aus: From the series Like a Bird © Johanna-Maria Fritz
Detail of/aus: From the series Like a Bird © Johanna-Maria Fritz

Johanna-Maria Fritz »Like a Bird«

Aug 17 — Sep 27, 2019

Ensuing exhibition at Sprechsaal

(detail) © Thorsten Klapsch
(detail) © Thorsten Klapsch

»gestern heute morgen – Die globalen Krisen der Zukunft«

2020 (permanent exhibition)
Opening I: Fri, Jan 17, 2020, 7 pm
Opening II: Sun, Mar 8, 2020, 7 pm

Current photography exhibitions/events recommended in…
Berlin | Mitte

KW Institute for Contemporary Art | »SKIN IN THE GAME«

f³ – freiraum für fotografie | Robert Lebeck »Hierzulande (In this Country)«

Alexander und Renata Camaro Stiftung | »Schatten aus Licht. Lothar Wolleh und Alexander Camaro«

Alfred Ehrhardt Stiftung | »foto fritz schleifer: küstenland«

KW Institute for Contemporary Art | Coco Fusco »Tomorrow, I Will Become an Island«

CHAUSSEE 36 PHOTO FOUNDATION | »Bildfenster – Fensterbild«

PiB Guide Nº50 SEP/OCT 2023 © PiB (Photography in Berlin). COVER PHOTO: From the series “Contrapasso” © Massimiliano Corteselli. Group show »Jahrgang S1EB7EHN« by Ostkreuzschule für Fotografie at Konnekt.Berlin in Berlin-Marzahn, read more on page 4 & 5! +++ 4 photos on right double page spread (p. 5), from top left to bottom right: 1) »…it's easier for me like that…« © Giulia Thinnes. 2) NBSW © Meret Eberl. 3) Contrapasso © Massimiliano Corteselli. 4) Unter Bäumen © Ania Sudbin. +++ PiB Guide Editor / V.i.S.d.P. / Art Direction: Julia Schiller @julia.schiller_ · ele studio berlin · www.ele-studio.de +++ Printed on 100% recycling paper in Berlin-Köpenick by altmann-druck, many thanks!

PiB’s current print issue
PiB Guide Nº50
SEP/OCT 2023

#pibguide

Discover great photography exhibitions/events in Berlin in PiB’s bi-monthly print issue, the PiB Guide. The PiB Guide Nº50 SEP/OCT 2023 has been published as a booklet, A6 format · 28 pages · English & German · worldwide shipping.

Order your copy

Editorial deadlines · Redaktionsschlüsse

Print

You would like to publish something in the forthcoming PiB Guide Nº51 NOV/DEC 2023? The printing deadline is Thursday, October 19th 2023.

Online

PiB Online Features (= comprising a Website Feature + eNewsletter Feature + Social Media Posts) are possible at any time. PiB’s weekly eNewsletter is usually sent out on Tuesdays – for inclusion please send us your materials until Thursday (6 pm) the week before.

☞ Additional infos can be found in PiB’s media kit. Please get in touch for the current advertising rates.

Print

Du möchtest gerne etwas im kommenden PiB Guide Nº51 NOV/DEC 2023 veröffentlichen? Druckschluss ist Donnerstag, der 19. Oktober 2023.

Online

PiB Online-Features (= bestehend aus Website-Feature + eNewsletter-Feature + Social Media Posts) sind jederzeit möglich. PiBs wöchentlicher eNewsletter wird in der Regel dienstags versendet – für die Aufnahme darin senden Sie uns Ihr Material bitte bis spätestens Donnerstag (18 Uhr) der Vorwoche.

☞ Weitere Infos sind in PiBs Mediakit zu finden. Kontaktiere uns gerne bzgl. der aktuellen Anzeigenpreise.

PiB's E-Newsletter

Sign up for PiB's free, weekly eNewsletter and stay up-to-date in Berlin's vibrant photography scene! Assembled with love once a week in English & German for an international audience of photography enthusiasts, collectors, curators and journalists.

Free sign-up!
#pibnewsletter – the weekly, digital E-Newsletter by PiB Photography in Berlin
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.

You & PiB

Reach a dedicated audience of art & photography enthusiasts in Berlin & beyond – by presenting your exhibition/event or institution/product/service with PiB!

Read more
#Tags for this article:
Warenkorb
An den Anfang scrollen
Suche