Skip to content

New print issue • Neue Printausgabe ☞ PiB Guide Nº54 MAY/JUNE

Duo Exhibition

»WIDERSCHEIN«

Ingar Krauss & Ulrike Mohr

Curated by Harald F. Theiss

There are places in whose special atmosphere artistic gestures can activate a new aura. Such a place is the school and prayer house built according to plans by Schinkel in 1832 in Altlangsow, in the Oderbruch and on the edge of Märkische Schweiz, inside which there are Doric wooden columns and a barrel-vaulted central nave.

The spectacle of the changing natural light that falls into the room through tinted panes creates different moods that revive the respective stored experience of nature in the artworks of Ulrike Mohr and Ingar Krauss and give them an aura of the mysterious and authentic in equal measure. It combines not only the theme of nature and the relationship of its starting materials, but also a similar way of working. The visual result differs only at first glance, due to the choice of artistic medium: a narrative develops from Ingar Krauss’ staged photography in cycles of time and Ulrike Mohr calls her often multi-part installations made of charcoaled objects site-specific spatial drawings. Both expand, transform or arrange their visual material into new natural forms of being. It is the encounters with the landscape as a designed space and the seasonal natural forms and phenomena found there that she transfers into visually related images.

Both sets of works manifest themselves at the exhibition site in forms of varying degrees of fragility. The artists are less concerned with nature studies or precise representations of given natural spaces – they are also not status reports. Rather, they use artistic means to question personal myths about nature and the manifestations of human appropriation of nature, transporting their own reality, which is fed on the one hand from observation and on the other hand from the selection and treatment of their materials. Their way of working is characterized by an interest in the materiality and feel of natural surfaces and textures in a physically tangible interplay between what was, is and will be again. There are changing, natural processes of a still unclear meaning, which are placed in a poetic relationship at the exhibition site, which can possibly be read as a contemporary pictorial form of nature poetry.

Text by Harald F. Theiss
(translation from the German original by PiB)

© Ingar Krauss / Ulrike Mohr
© Ingar Krauss
© Ingar Krauss
© Ulrike Mohr
© Ulrike Mohr
Installation view © Ingar Krauss / Ulrike Mohr

Framework program

Saturday, June 11, 2022, 3 pm
Opening Reception
Introduction: Eugen Blume.
Music by Rosa Díaz Cotán, harp.

Sunday, June 12, 2022
3 pm: Guided Tour
With Ulrike Mohr & Ingar Krauss
5 pm: Jazz concert
Concert in the garden by BARIONDA, Italy (four baritone saxophones and drums).

Sunday, June 26, 2022, 5 pm
Reading & Talk
Naturkunden. Lesung und Gespräch über Wölfe, (Jagd)Hütten und Schafe mit Petra Ahne und Eckhard Fuhr (Matthes & Seitz):
Kulturlandschaft mit Wolf und Lamm
Was ist eine gute Naturkunde? Wie lassen sich unsere Naturverhältnisse beschreiben? Im Berliner Verlag Matthes & Seitz erscheinen seit 2013 die Bücher der Naturkunden-Reihe, die den Menschen auf eine neue Weise ins Verhältnis zur Natur setzen, und die auch zeigen, dass Tiere und Pflanzen eine Kulturgeschichte haben, dass sie sogar Akteure der Kulturgeschichte sein können.  Petra Ahne und Eckhard Fuhr, zwei Autoren der Naturkunden, sind am Sonntag, dem 26. Juni um 17 Uhr zu Gast im Schul- und Bethaus Altlangsow. Im Gespräch mit dem Kulturwissenschaftler Lars Fischer vom Oderbruch Museum Altranft werden sie ihre Bücher über Wölfe und Schafe vorstellen und von persönlichen Naturverhältnissen erzählen. Der Eintritt ist frei.
Wölfe und Schafe – ein im europäischen Denken tief verankerter Gegensatz von Natur und Kultur. Sie stehen für Wildnis oder Weideland, verheißen ein ungezähmtes oder behütetes Leben. Die Rückkehr der Wölfe nach Mitteleuropa führt nicht nur zu neuen Konflikten mit Schäfern und Jägern, sie stellt unser Verhältnis zur Natur grundsätzlich in Frage. Wieviel Raum gestehen wir der Natur um uns und in uns zu? Wie weit kontrollieren wir sie oder sie uns? Wie nutzen und schützen wir ihre Ressourcen? Und was verdankt der Mensch dem Schaf?
Eckhard Fuhr, geboren 1954, war politischer Redakteur bei der FAZ und arbeitete als Feuilletonchef und Kulturkorrespondent für Die Welt. 2017 erschien bei Matthes & Seitz sein Buch Schafe. Ein Portrait, 2019 seine Jagdkunde. Er ist aktiver Jäger und stellvertretender Vorsitzender des Ökologischen Jagdvereins Brandenburg.
Petra Ahne, 1971 in München geboren, ist Redakteurin im Feuilleton der Frankfurter Allgemeinen Zeitung und widmet sich dort vor allem dem Thema Natur. In der Reihe Naturkunden sind von ihr die Bücher Wölfe (2016) und Hütten. Zwischen Sehnsucht und Obdach (2018) erschienen.

Sunday, July 10, 2022, 3 pm
Curator’s Guided Tour
With the curator Harald F. Theiss and the artists.

Saturday, Aug 20, 2022, 4 pm
Artist Talk
Von der Landschaft lernen. Über die natürliche Wirkung von Kunst als ästhetische Erfahrung. Tereza de Arruda & Harald F. Theiss in conversation (held in German).

Sunday, Aug 21, 2022, 3 pm
Reading & Talk
Natur im Sinn. Lesung und Gespräch über Brennesseln und Nature Writing mit Prof. Ludwig Fischer (Matthes & Seitz). Held in German.

The exhibition is funded by the Stiftung Kunstfonds, NEUSTART KULTUR and the Oderbruch Museum Altranft.
Funded by the Stiftung Kunstfonds, NEUSTART KULTUR and the Oderbruch Museum Altranft
Schul- und Bethaus Altlangsow

June 11 — Aug 28, 2022
Opening Reception: Sat, June 11, 3 pm
+ Framework program: see above

Altlangsow 11 · 15306 Seelow
[District: Märkisch-Oderland | State: Brandenburg]

Opening hours (exhibition & Café): Sat & Sun 1 – 6 pm

Admission free

Current photography exhibitions/events recommended in…
Berlin

Robert Morat Galerie | Hannah Hughes »Solid Slip«

Haus am Kleistpark Projektraum | Sebastian Wells »Typ/Traube/Tross«

Helmut Newton Foundation | »CHRONORAMA. Photographic Treasures of the 20th Century«

Ostkreuzschule für Fotografie c/o Konnekt.Berlin | Abschlussklasse »Jahrgang Achtzehn«

INTERNATIONAL PHOTOGRAPHY SCHOOL Berlin | Photography Courses & Seminars Summer 2024

Haus am Kleistpark | Michael Schäfer »Am besten nichts Neues«

PiB Guide Nº53 MAR/APR 2024 © PiB (Photography in Berlin). COVER PHOTO: Wände, Mauern, Zäune und andere Begrenzungen, 1985-89 © Situation Kunst / Dietmar Riemann. Solo show »Innere Angelegenheiten« by Freundeskreis Willy-Brandt-Haus in Berlin-Kreuzberg, read more on page 4 & 5! +++ +++ 4 photos on right double page spread (p. 5, Top to Bottom/Left to Right): 1) Wände, Mauern, Zäune und andere Begrenzungen, 1985–89. 2) Renntage – Menschen auf der Trabrennbahn, (Ost-)Berlin-Karlshorst, 1975–76/1979. 3) Schaufenster, 1986–89. 4) Warten – Fotografien aus dem Pflegeheim St. Elisabeth-Stift Berlin, 1984–85. All images: © Situation Kunst / Dietmar Riemann. +++ PiB Guide Editor / V.i.S.d.P. / Art Direction: Julia Schiller · ele studio berlin. Printed by altmann-druck in Berlin-Köpenick, many thanks!

Current print issue
PiB Guide Nº53
MAR/APR2024

#pibguide

Discover great photography exhibitions in Berlin & beyond in PiB’s bi-monthly print issue, the PiB Guide! The PiB Guide Nº53 MAR/APR2024 has been published as a booklet, A6 format · 32 pages · English & German · worldwide shipping.

Order

Aktuelle Printausgabe
PiB Guide Nº53
MAR/APR 2024

#pibguide

Entdecke großartige Fotoausstellungen in Berlin & darüberhinaus in PiBs zweimonatlicher Printausgabe, dem PiB Guide! Der PiB Guide Nº53 MAR/APR 2024 ist erschienen als Booklet im DIN A6 Format · 32 Seiten · Deutsch & Englisch · weltweiter Versand.

Bestellen

PiB's E-Newsletter

Sign up for PiB's free, weekly eNewsletter and stay up-to-date in Berlin's vibrant photography scene! Assembled with love once a week in English & German for an international audience of photography enthusiasts, collectors, curators and journalists.

Free sign-up!
#pibnewsletter – the weekly, digital E-Newsletter by PiB Photography in Berlin
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.

You & PiB

Reach a dedicated audience of art & photography enthusiasts in Berlin & beyond – by presenting your exhibition/event or institution/product/service with PiB!

Read more
#Tags for this article:
Cart
Back To Top
Search