Überspringen zu Hauptinhalt

New print issue • Neue Printausgabe

PiB Guide Nº50 SEP/OCT 2023

A6 format · 28 pages · English & German

Order now · Jetzt bestellen!
PiB Guide Nº50 SEP/OCT 2023 © PiB (Photography in Berlin). COVER PHOTO: From the series “Contrapasso” © Massimiliano Corteselli. Group show »Jahrgang S1EB7EHN« by Ostkreuzschule für Fotografie at Konnekt.Berlin in Berlin-Marzahn, read more on page 4 & 5! +++ 4 photos on right double page spread (p. 5), from top left to bottom right: 1) »…it's easier for me like that…« © Giulia Thinnes. 2) NBSW © Meret Eberl. 3) Contrapasso © Massimiliano Corteselli. 4) Unter Bäumen © Ania Sudbin. +++ Photo on bottom double-page spread (p. 15): René and Georgette Magritte with their dog, 1967, silver gelatin print, 40 × 40 cm © Lothar Wolleh Estate, Berlin. Solo show at Lothar Wolleh Raum, Berlin-Mitte. +++ PiB Guide Editor / V.i.S.d.P. / Art Direction: Julia Schiller @julia.schiller_ · ele studio berlin · www.ele-studio.de +++ Printed on 100% recycling paper in Berlin-Köpenick by altmann-druck, many thanks!

Duo Exhibition

»WIDERSCHEIN«

Ingar Krauss & Ulrike Mohr

Curated by Harald F. Theiss

There are places in whose special atmosphere artistic gestures can activate a new aura. Such a place is the school and prayer house built according to plans by Schinkel in 1832 in Altlangsow, in the Oderbruch and on the edge of Märkische Schweiz, inside which there are Doric wooden columns and a barrel-vaulted central nave.

The spectacle of the changing natural light that falls into the room through tinted panes creates different moods that revive the respective stored experience of nature in the artworks of Ulrike Mohr and Ingar Krauss and give them an aura of the mysterious and authentic in equal measure. It combines not only the theme of nature and the relationship of its starting materials, but also a similar way of working. The visual result differs only at first glance, due to the choice of artistic medium: a narrative develops from Ingar Krauss’ staged photography in cycles of time and Ulrike Mohr calls her often multi-part installations made of charcoaled objects site-specific spatial drawings. Both expand, transform or arrange their visual material into new natural forms of being. It is the encounters with the landscape as a designed space and the seasonal natural forms and phenomena found there that she transfers into visually related images.

Both sets of works manifest themselves at the exhibition site in forms of varying degrees of fragility. The artists are less concerned with nature studies or precise representations of given natural spaces – they are also not status reports. Rather, they use artistic means to question personal myths about nature and the manifestations of human appropriation of nature, transporting their own reality, which is fed on the one hand from observation and on the other hand from the selection and treatment of their materials. Their way of working is characterized by an interest in the materiality and feel of natural surfaces and textures in a physically tangible interplay between what was, is and will be again. There are changing, natural processes of a still unclear meaning, which are placed in a poetic relationship at the exhibition site, which can possibly be read as a contemporary pictorial form of nature poetry.

Text by Harald F. Theiss
(translation from the German original by PiB)

© Ingar Krauss / Ulrike Mohr
© Ingar Krauss
© Ingar Krauss
© Ulrike Mohr
© Ulrike Mohr
Installation view © Ingar Krauss / Ulrike Mohr

Framework program

Saturday, June 11, 2022, 3 pm
Opening Reception
Introduction: Eugen Blume.
Music by Rosa Díaz Cotán, harp.

Sunday, June 12, 2022
3 pm: Guided Tour
With Ulrike Mohr & Ingar Krauss
5 pm: Jazz concert
Concert in the garden by BARIONDA, Italy (four baritone saxophones and drums).

Sunday, June 26, 2022, 5 pm
Reading & Talk
Naturkunden. Lesung und Gespräch über Wölfe, (Jagd)Hütten und Schafe mit Petra Ahne und Eckhard Fuhr (Matthes & Seitz):
Kulturlandschaft mit Wolf und Lamm
Was ist eine gute Naturkunde? Wie lassen sich unsere Naturverhältnisse beschreiben? Im Berliner Verlag Matthes & Seitz erscheinen seit 2013 die Bücher der Naturkunden-Reihe, die den Menschen auf eine neue Weise ins Verhältnis zur Natur setzen, und die auch zeigen, dass Tiere und Pflanzen eine Kulturgeschichte haben, dass sie sogar Akteure der Kulturgeschichte sein können.  Petra Ahne und Eckhard Fuhr, zwei Autoren der Naturkunden, sind am Sonntag, dem 26. Juni um 17 Uhr zu Gast im Schul- und Bethaus Altlangsow. Im Gespräch mit dem Kulturwissenschaftler Lars Fischer vom Oderbruch Museum Altranft werden sie ihre Bücher über Wölfe und Schafe vorstellen und von persönlichen Naturverhältnissen erzählen. Der Eintritt ist frei.
Wölfe und Schafe – ein im europäischen Denken tief verankerter Gegensatz von Natur und Kultur. Sie stehen für Wildnis oder Weideland, verheißen ein ungezähmtes oder behütetes Leben. Die Rückkehr der Wölfe nach Mitteleuropa führt nicht nur zu neuen Konflikten mit Schäfern und Jägern, sie stellt unser Verhältnis zur Natur grundsätzlich in Frage. Wieviel Raum gestehen wir der Natur um uns und in uns zu? Wie weit kontrollieren wir sie oder sie uns? Wie nutzen und schützen wir ihre Ressourcen? Und was verdankt der Mensch dem Schaf?
Eckhard Fuhr, geboren 1954, war politischer Redakteur bei der FAZ und arbeitete als Feuilletonchef und Kulturkorrespondent für Die Welt. 2017 erschien bei Matthes & Seitz sein Buch Schafe. Ein Portrait, 2019 seine Jagdkunde. Er ist aktiver Jäger und stellvertretender Vorsitzender des Ökologischen Jagdvereins Brandenburg.
Petra Ahne, 1971 in München geboren, ist Redakteurin im Feuilleton der Frankfurter Allgemeinen Zeitung und widmet sich dort vor allem dem Thema Natur. In der Reihe Naturkunden sind von ihr die Bücher Wölfe (2016) und Hütten. Zwischen Sehnsucht und Obdach (2018) erschienen.

Sunday, July 10, 2022, 3 pm
Curator’s Guided Tour
With the curator Harald F. Theiss and the artists.

Saturday, Aug 20, 2022, 4 pm
Artist Talk
Von der Landschaft lernen. Über die natürliche Wirkung von Kunst als ästhetische Erfahrung. Tereza de Arruda & Harald F. Theiss in conversation (held in German).

Sunday, Aug 21, 2022, 3 pm
Reading & Talk
Natur im Sinn. Lesung und Gespräch über Brennesseln und Nature Writing mit Prof. Ludwig Fischer (Matthes & Seitz). Held in German.

The exhibition is funded by the Stiftung Kunstfonds, NEUSTART KULTUR and the Oderbruch Museum Altranft.
Funded by the Stiftung Kunstfonds, NEUSTART KULTUR and the Oderbruch Museum Altranft
Schul- und Bethaus Altlangsow

June 11 — Aug 28, 2022
Opening Reception: Sat, June 11, 3 pm
+ Framework program: see above

Altlangsow 11 · 15306 Seelow
[District: Märkisch-Oderland | State: Brandenburg]

Opening hours (exhibition & Café): Sat & Sun 1 – 6 pm

Admission free

Current photography exhibitions/events recommended in…
Berlin

Ostkreuzschule für Fotografie | »Jahrgang S1EB7EHN (17)«

Alexander und Renata Camaro Stiftung | »Schatten aus Licht. Lothar Wolleh und Alexander Camaro«

Helmut Newton Foundation | »Alice Springs. Retrospective«

C/O Berlin | »Mary Ellen Mark . Encounters«

KW Institute for Contemporary Art | »SKIN IN THE GAME«

Alfred Ehrhardt Stiftung | »foto fritz schleifer: küstenland«

PiB Guide Nº50 SEP/OCT 2023 © PiB (Photography in Berlin). COVER PHOTO: From the series “Contrapasso” © Massimiliano Corteselli. Group show »Jahrgang S1EB7EHN« by Ostkreuzschule für Fotografie at Konnekt.Berlin in Berlin-Marzahn, read more on page 4 & 5! +++ 4 photos on right double page spread (p. 5), from top left to bottom right: 1) »…it's easier for me like that…« © Giulia Thinnes. 2) NBSW © Meret Eberl. 3) Contrapasso © Massimiliano Corteselli. 4) Unter Bäumen © Ania Sudbin. +++ PiB Guide Editor / V.i.S.d.P. / Art Direction: Julia Schiller @julia.schiller_ · ele studio berlin · www.ele-studio.de +++ Printed on 100% recycling paper in Berlin-Köpenick by altmann-druck, many thanks!

PiB’s current print issue
PiB Guide Nº50
SEP/OCT 2023

#pibguide

Discover great photography exhibitions/events in Berlin in PiB’s bi-monthly print issue, the PiB Guide. The PiB Guide Nº50 SEP/OCT 2023 has been published as a booklet, A6 format · 28 pages · English & German · worldwide shipping.

Order your copy

Editorial deadlines · Redaktionsschlüsse

Print

You would like to publish something in the forthcoming PiB Guide Nº51 NOV/DEC 2023? The printing deadline is Thursday, October 19th 2023.

Online

PiB Online Features (= comprising a Website Feature + eNewsletter Feature + Social Media Posts) are possible at any time. PiB’s weekly eNewsletter is usually sent out on Tuesdays – for inclusion please send us your materials until Thursday (6 pm) the week before.

☞ Additional infos can be found in PiB’s media kit. Please get in touch for the current advertising rates.

Print

Du möchtest gerne etwas im kommenden PiB Guide Nº51 NOV/DEC 2023 veröffentlichen? Druckschluss ist Donnerstag, der 19. Oktober 2023.

Online

PiB Online-Features (= bestehend aus Website-Feature + eNewsletter-Feature + Social Media Posts) sind jederzeit möglich. PiBs wöchentlicher eNewsletter wird in der Regel dienstags versendet – für die Aufnahme darin senden Sie uns Ihr Material bitte bis spätestens Donnerstag (18 Uhr) der Vorwoche.

☞ Weitere Infos sind in PiBs Mediakit zu finden. Kontaktiere uns gerne bzgl. der aktuellen Anzeigenpreise.

PiB's E-Newsletter

Sign up for PiB's free, weekly eNewsletter and stay up-to-date in Berlin's vibrant photography scene! Assembled with love once a week in English & German for an international audience of photography enthusiasts, collectors, curators and journalists.

Free sign-up!
#pibnewsletter – the weekly, digital E-Newsletter by PiB Photography in Berlin
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.

You & PiB

Reach a dedicated audience of art & photography enthusiasts in Berlin & beyond – by presenting your exhibition/event or institution/product/service with PiB!

Read more
#Tags for this article:
Warenkorb
An den Anfang scrollen
Suche