Skip to content

New print issue • Neue Printausgabe
⤷ PiB Guide Nº55 JULY/AUG 2024

Solo Exhibition · Einzelausstellung

»Konstruktion – Dekonstruktion«
Architekturcollagen

Angela Bröhan

Starting from views of soulless hotel facades in tourist hotspots, Angela Bröhan developed the series “Construction and Deconstruction”, which photographically examines the topic of architecture.

The focus is on geometric-structural elements, the interfaces where shapes, materials and textures come together: reflective surfaces, metal railings, tiles and tiles, brittle concrete. The photographic perspectives are often unusual: with bottom views, strong diagonals and extreme light-shadow contrasts, the artist emphasizes the strong physical presence of the buildings she portrays. These are mostly facades from the 60s to 90s, which are characterized by the use of prefabricated building elements and emphasized simplicity.

The conscious rejection of ornament, the concentration on “form follows function” is, so to speak, examined by Angela Bröhan, but at the same time she also shows the perhaps unexpected poetry, the stone castle beds or brutalist buildings with her photographs, which are perfectly photographed in the light can be inherent in exposed aggregate concrete. Some shots emphasize the rhythm created by repeated repetition, others draw attention to texture and lighting effects, creating an almost tactile feeling when viewed.

Inspired by the often kaleidoscopic-looking compositions, she goes one step further and uses techniques such as mirroring or rotation to cut and assemble the resulting motifs into highly portrait or landscape format friezes, which (like puzzle pictures) trigger a kind of moving pull, a feeling of dizziness, through their multi-perspective , but at the same time form flat, almost decorative patterns – depending on how you position yourself as the viewer.

As in previous series, Angela Bröhan’s fascination for surprising, found constellations is paired with calculated composition and artistic playfulness, which gives the works an unexpected lightness that would not be expected given the subject matter.

Text: Julie August, 2023

Ausgehend von Ansichten seelenloser Hotelfassaden an touristischen Brennpunkten entwickelte sich die Serie „Konstruktion und Dekonstruktion“ von Angela Bröhan, die das Thema Architektur fotografisch untersucht.

Der Fokus liegt dabei auf geometrisch-konstruktiven Elementen, den Schnittstellen, an denen Formen, Materialien und Texturen zusammentreffen: spiegelnde Oberflächen, Metallgeländer, Kacheln und Fliesen, spröder Beton. Die Aufnahmeperspektiven sind oft ungewöhnlich: Mit Untersicht, starken Diagonalen und extremen Licht-Schatten-Kontrasten unterstreicht die Künstlerin die starke körperliche Präsenz der von ihr portraitierten Bauwerke. Meist sind das Fassaden aus den 60er bis 90er Jahren, die sich durch die Verwendung von vorgefertigten Bauelementen und durch betonte Schlichtheit auszeichnen.

Die bewusste Abkehr vom Ornament – die Konzentration auf „form follows function“ – wird von Angela Bröhan zwar sozusagen unter die Lupe genommen, gleichzeitig zeigt sie mit ihren fotografisch perfekt ins Licht gesetzten Aufnahmen aber auch die vielleicht unerwartete Poesie, die steinernen Bettenburgen oder Brutalismusbauten aus Waschbeton innewohnen kann. Einige Aufnahmen unterstreichen den durch vielfache Wiederholung entstehenden Rhythmus, andere lenken die Aufmerksamkeit auf Textur und Lichteffekte, so dass sich beim Betrachten ein fast haptisches Gefühl einstellt.

Inspiriert von den oft kaleidoskopisch wirkenden Kompositionen geht sie noch einen Schritt weiter und zerschneidet und montiert mit Techniken wie Spiegelung oder Drehung die entstandenen Motive zu stark hoch- oder querformatigen Friesen, die (Vexierbildern gleich) durch ihre Multiperspektivität eine Art bewegten Sog, ein Schwindelgefühl auslösen, gleichzeitig aber flächenhafte, fast dekorative Muster bilden – je nachdem, wie man sich als Betrachtende*r dazu positioniert.

Wie schon in früheren Serien paart sich Angela Bröhans Faszination für überraschende, vorgefundene Konstellationen mit kalkulierter Komposition und künstlerischer Spielfreude, was den Arbeiten eine vom Sujet her nicht zu erwartende unerwartete Leichtigkeit verleiht.

Text: Julie August, 2023

aus der Serie "Konstruktion-Dekonstruktion" 2023, digitale Fotomontage, 60 x 20 cm, 
Fine Art Print auf Hahnemühle Photo Rag, Auflage 3 + 1 AP © Angela Bröhan
aus der Serie "Konstruktion-Dekonstruktion" 2023, digitale Fotomontage, 60 x 20 cm, 
Fine Art Print auf Hahnemühle Photo Rag, Auflage 3 + 1 AP © Angela Bröhan
aus der Serie "Konstruktion-Dekonstruktion" 2023, digitale Fotomontage, 60 x 20 cm, 
Fine Art Print auf Hahnemühle Photo Rag, Auflage 3 + 1 AP © Angela Bröhan
aus der Serie "Konstruktion-Dekonstruktion" 2023, digitale Fotomontage, 60 x 20 cm, 
Fine Art Print auf Hahnemühle Photo Rag, Auflage 3 + 1 AP © Angela Bröhan
aus der Serie "Konstruktion-Dekonstruktion" 2023, digitale Fotomontage, 90 x 45 cm, 
Fine Art Print auf Hahnemühle Photo Rag, Auflage 3 + 1 AP © Angela Bröhan
aus der Serie "Konstruktion-Dekonstruktion" 2023, digitale Fotomontage, 90 x 45 cm, 
Fine Art Print auf Hahnemühle Photo Rag, Auflage 3 + 1 AP © Angela Bröhan

Framework program

Feel free to sign-up for PiB's free weekly eNewsletter to stay up to date!

Saturday, Nov 4, 2023, 6 – 9 pm
Opening reception

Saturday, Dec 2, 2023, 6 – 9 pm
Finissage

Begleitprogramm

Melde dich gerne für PiBs kostenlosen, wöchentlichen eNewsletter an, um stets auf dem Laufenden zu bleiben!

Samstag, 4. Nov 2023, 18 – 21 Uhr
Vernissage

Samstag, 2. Dez 2023, 18 – 21 Uhr
Finissage

KUNSTWILD – Projektraum für Fotografie

Nov 5 — Dec 2, 2023

Eschenstraße 4 · 12161 Berlin
[District · Ortsteil: Friedenau | Borough · Bezirk: Tempelhof-Schöneberg]

Admission free · Eintritt frei

Current photography exhibitions/events recommended in…
Berlin

Alfred Ehrhardt Stiftung | »Imagine Another Perspective«

C/O Berlin | Tyler Mitchell »Wish This Was Real«

Akademie der Künste | Michael Ruetz »Poesie der Zeit« Timescapes 1966–2023

Schwarz Contemporary | Jenna Westra »Thread Song«

Galerie Springer Berlin | Anna Szprynger »Dark Tones – Paintings and Photographs«

Museum für Fotografie | Michael Wesely »Berlin 1860 – 2023«

PiB Guide Nº55 JULY/AUG 2024 © PiB (Photography in Berlin). COVER PHOTO: PiB Guide Nº55 JULY/AUG 2024 © PiB (Photography in Berlin). COVER PHOTO: Harf Zimmermann, Palast der Republik, Berlin 2005 © Harf Zimmermann, courtesy Collection de Gambs. Group show »Berlin, Berlin – 20 Jahre Helmut Newton Stiftung« at the Helmut Newton Foundation in Berlin-Charlottenburg. +++ PiB Guide Editor / V.i.S.d.P. / Art Direction: Julia Schiller & Oliver Schneider · www.ele-studio.de +++ Printed on 100% recycling paper in Berlin-Köpenick by altmann-druck, many thanks!

Current print issue
PiB Guide Nº55
JULY/AUG 2024

#pibguide

Discover great photography exhibitions in Berlin & beyond in PiB’s bi-monthly print issue, the PiB Guide! The PiB Guide Nº55 JULY/AUG 2024 has been published as a booklet, A6 format · 44 pages · English & German · worldwide shipping.

Order

Aktuelle Printausgabe
PiB Guide Nº55
JULY/AUG 2024

#pibguide

Entdecke großartige Fotoausstellungen in Berlin & darüberhinaus in PiBs zweimonatlicher Printausgabe, dem PiB Guide! Der PiB Guide Nº55 JULY/AUG 2024 ist erschienen als Booklet im DIN A6 Format · 44 Seiten · Deutsch & Englisch · weltweiter Versand.

Bestellen

PiB's E-Newsletter

Sign up for PiB's free, weekly eNewsletter and stay up-to-date in Berlin's vibrant photography scene! Assembled with love once a week in English & German for an international audience of photography enthusiasts, collectors, curators and journalists.

Free sign-up!
#pibnewsletter – the weekly, digital E-Newsletter by PiB Photography in Berlin
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.

You & PiB

Reach a dedicated audience of art & photography enthusiasts in Berlin & beyond – by presenting your exhibition/event or institution/product/service with PiB!

Read more
#Tags for this article:
Cart
Back To Top
Search