Solo Exhibition · Einzelausstellung
»Konstruktion – Dekonstruktion«
Architekturcollagen
Angela Bröhan
Starting from views of soulless hotel facades in tourist hotspots, Angela Bröhan developed the series “Construction and Deconstruction”, which photographically examines the topic of architecture.
The focus is on geometric-structural elements, the interfaces where shapes, materials and textures come together: reflective surfaces, metal railings, tiles and tiles, brittle concrete. The photographic perspectives are often unusual: with bottom views, strong diagonals and extreme light-shadow contrasts, the artist emphasizes the strong physical presence of the buildings she portrays. These are mostly facades from the 60s to 90s, which are characterized by the use of prefabricated building elements and emphasized simplicity.
The conscious rejection of ornament, the concentration on “form follows function” is, so to speak, examined by Angela Bröhan, but at the same time she also shows the perhaps unexpected poetry, the stone castle beds or brutalist buildings with her photographs, which are perfectly photographed in the light can be inherent in exposed aggregate concrete. Some shots emphasize the rhythm created by repeated repetition, others draw attention to texture and lighting effects, creating an almost tactile feeling when viewed.
Inspired by the often kaleidoscopic-looking compositions, she goes one step further and uses techniques such as mirroring or rotation to cut and assemble the resulting motifs into highly portrait or landscape format friezes, which (like puzzle pictures) trigger a kind of moving pull, a feeling of dizziness, through their multi-perspective , but at the same time form flat, almost decorative patterns – depending on how you position yourself as the viewer.
As in previous series, Angela Bröhan’s fascination for surprising, found constellations is paired with calculated composition and artistic playfulness, which gives the works an unexpected lightness that would not be expected given the subject matter.
Text: Julie August, 2023
Ausgehend von Ansichten seelenloser Hotelfassaden an touristischen Brennpunkten entwickelte sich die Serie „Konstruktion und Dekonstruktion“ von Angela Bröhan, die das Thema Architektur fotografisch untersucht.
Der Fokus liegt dabei auf geometrisch-konstruktiven Elementen, den Schnittstellen, an denen Formen, Materialien und Texturen zusammentreffen: spiegelnde Oberflächen, Metallgeländer, Kacheln und Fliesen, spröder Beton. Die Aufnahmeperspektiven sind oft ungewöhnlich: Mit Untersicht, starken Diagonalen und extremen Licht-Schatten-Kontrasten unterstreicht die Künstlerin die starke körperliche Präsenz der von ihr portraitierten Bauwerke. Meist sind das Fassaden aus den 60er bis 90er Jahren, die sich durch die Verwendung von vorgefertigten Bauelementen und durch betonte Schlichtheit auszeichnen.
Die bewusste Abkehr vom Ornament – die Konzentration auf „form follows function“ – wird von Angela Bröhan zwar sozusagen unter die Lupe genommen, gleichzeitig zeigt sie mit ihren fotografisch perfekt ins Licht gesetzten Aufnahmen aber auch die vielleicht unerwartete Poesie, die steinernen Bettenburgen oder Brutalismusbauten aus Waschbeton innewohnen kann. Einige Aufnahmen unterstreichen den durch vielfache Wiederholung entstehenden Rhythmus, andere lenken die Aufmerksamkeit auf Textur und Lichteffekte, so dass sich beim Betrachten ein fast haptisches Gefühl einstellt.
Inspiriert von den oft kaleidoskopisch wirkenden Kompositionen geht sie noch einen Schritt weiter und zerschneidet und montiert mit Techniken wie Spiegelung oder Drehung die entstandenen Motive zu stark hoch- oder querformatigen Friesen, die (Vexierbildern gleich) durch ihre Multiperspektivität eine Art bewegten Sog, ein Schwindelgefühl auslösen, gleichzeitig aber flächenhafte, fast dekorative Muster bilden – je nachdem, wie man sich als Betrachtende*r dazu positioniert.
Wie schon in früheren Serien paart sich Angela Bröhans Faszination für überraschende, vorgefundene Konstellationen mit kalkulierter Komposition und künstlerischer Spielfreude, was den Arbeiten eine vom Sujet her nicht zu erwartende unerwartete Leichtigkeit verleiht.
Text: Julie August, 2023
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PiB Guide Nº57 NOV/DEC 2024 © PiB (Photography in Berlin). COVER PHOTO: Rineke Dijkstra, Vondelpark, Amsterdam, June 10, 2005 © Rineke Dijkstra, Galerie Max Hetzler, Marian Goodman Gallery and Galerie Jan Mot. Solo show »Still — Moving Portraits 1992-2024« at Berlinische Galerie in Berlin-Kreuzberg, read more on page 4 & 5! +++ 2 photos on right double page spread (p. 5): Kolobrzeg, Poland, July 25, 1992, 2 Vondelpark, Amsterdam, June 10, 2005 © Rineke Dijkstra, Galerie Max Hetzler, Marian Goodman Gallery and Galerie Jan Mot. +++ PiB Guide Editor / V.i.S.d.P. / Art Direction: Julia Schiller & Oliver Schneider · www.ele-studio.de +++ Printed on 100% recycling paper in Berlin-Köpenick by altmann-druck, many thanks!
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