Book presentation · Buchvorstellung
»Sugar Beets«
»Zuckerrüben«
Ingar Krauss
The beets Ingar Krauss has photographed as solitary, black-and-white figures in an undefined space provoke the question of what could have moved the artist to photograph them as if they were portrait subjects. They are part of a cycle of staged photos, planned as series, which Krauss has been working on for years. The sequences show plants in a space which was built by the photographer for these pictures. It is reminiscent of the miniature theatrical stages known as peep boxes, and of the daylight studios from the early days of classic photography. As a matter of fact, Krauss avoids all digital technology, and all the equipment he uses—a large- or medium-format camera, a tripod, black-and-white film, and the conventional type of darkroom, with its chemical development processes – defends analogue photography as an alchemical process of creating pictures that is also related to the visual arts, painting, and printmaking, in terms of craftsmanship. Apart from the seconds in which the open lens captures the motif, the creation of a photograph remains a long process that is controlled by hand and not calculated by programs, resulting in the image’s “appearance.”
The black-and-white of classic photography reinforces the plasticity of the fleshy root, whose variety of shapes make it different from other members of the beet family. Although the basic shape of the bulbous, upwardly tapering beet never changes very much, the deviations, especially on the surface, lend it a kind of individuality that sometimes even goes as far as anthropomorphic or animalistic features. Strands of roots lead from the tip into the earth, while the leaves reaching up to the light stem from the globular base. That means that the beets in the photographs are upside down, which is the only way to put them on a stage in front of a camera without any supports. Some of the rudimentary roots look like a misshapen hand with fingers spread; others are reminiscent of the aorta, arteries and veins of the human heart. The associations are many, from tree roots to unfamiliar creatures. At times there is even something uncanny about the beet’s changing form. This sense, however, has nothing to do with the “real” beet, but rather, with its transformation into a work of art, a photographic reproduction, which does not serve any biological teaching purposes but instead aims at the spiritual, where the Beta vulgaris enters the stage masked, as it were.
— Excerpt from a text by Eugen Blume
Ingar Krauss
Sugar Beets
Book presentation with Hartmann Books and the photographer on Friday, April 28, 2023, from 5 – 7 pm at Bildband Berlin!
Box: 22.5 × 29 × 3.5 cm
36 cards with tritone illustrations on chromo board
in foil-embossed slipcover, with
folding poster 64,5 × 90 cm and text insert
Text by Eugen Blume
German/English
Design: arc – Bartsch/Grimberg, Berlin
First Edition, 400 copies
Limited Edition available
ISBN 978-3-96070-096-8
hartmann-books.com
Die von Ingar Krauss in einem undefinierbaren Raum als schwarzweiße Solitäre fotografierten Rüben provozieren die Frage, was den Fotografen bewogen haben könnte, sie wie Porträts aufzunehmen. Sie gehören in die Reihe von inszenierten, in Zyklen vorgestellten Pflanzenbildern, an denen Krauss seit Jahren arbeitet. Die Bildfolgen zeigen die Pflanzen in einem von dem Fotografen für diese Aufnahmen gebauten Raum. Er erinnert an die auch Guckkasten genannte Theaterbühne und an die Tageslichtateliers aus der Frühzeit der klassischen Fotografie. Überhaupt das gesamte, von Krauss benutzte, jede digitale Technik vermeidende Equipment – Groß- oder Mittelformatkamera, Stativ, schwarzweißer Negativfilm, herkömmliche Dunkelkammer mit ihren chemischen Entwicklungsprozessen – verteidigt die analoge Fotografie als ein alchemistisches Bildverfahren, das der bildenden Kunst, der Malerei und der Druckgrafik auch handwerklich verwandt ist. Die Herstellung des Bildes – abgesehen von den Sekunden, in denen das offene Objektiv das Motiv einfängt – bleibt ein langsamer, handgesteuerter Prozess, aus dem das Bild „erscheint“ und nicht von Programmen errechnet wird.
Das Schwarzweiß der klassischen Fotografie verstärkt die Plastizität des fleischigen Wurzelkörpers, der sich in seiner variierenden Gestalt von den Mitgliedern aus der Familie der Gänsefußgewächse unterscheidet. Die Grundform der bauchigen, nach oben spitz zulaufenden Rübe verändert sich zwar nicht gravierend, aber die Abweichungen vor allem der Oberflächen verleihen ihr eine Art Individualität, die mitunter sogar bis zu anthropomorphen oder animalischen Zügen reicht. Von der Spitze gehen Wurzelstränge ins Erdreich, während die bauchige Basis der Sitz der zum Licht strebenden Blätter ist. Die fotografierten Rüben stehen also auf dem Kopf, der einzigen Möglichkeit, sie ohne Hilfsmittel vor die Kamera auf eine Bühne zu stellen. Einige der rudimentären Wurzeln wirken wie eine unförmige Hand mit gespreizten Fingern, andere erinnern an die Aorta, an die Arterien und Venen eines menschlichen Herzens. Die Assoziationen sind vielfältig, von Baumwurzeln bis zu unbekannten Lebewesen. Ihre changierende Gestalt hat mitunter sogar etwas Unheimliches. Dieser Empfindungsraum verdankt sich jedoch nicht der „realen“ Rübe, sondern ihrer Transformation in ein Kunstwerk, in ein fotografisches Abbild, das nicht biologischen Lehrzwecken dient, sondern auf ein Geistiges abzielt, in dem die Beta vulgaris gleichsam maskiert die Bühne betritt.
— Auszug aus dem Text von Eugen Blume
Ingar Krauss
Zuckerrüben
Buchvorstellung mit dem Verlag und dem Fotografen am Freitag, den 28. April 2023 von 17 bis 19 Uhr bei Bildband Berlin!
Box mit 36 Bildkarten auf Chromokarton, Faltplakat und Textheft deutsch/englisch
Text von Eugen Blume
Design: arc – Bartsch/Grimberg, Berlin
Auflage 400 Exemplare
Vorzugsausgabe mit Originalprint (Zuckerrübe Nr. 37)
ISBN 978-3-96070-096-8
hartmann-books.com
Friday, Apr 28, 2023
Immanuelkirchstraße 33 · 10405 Berlin
[District · Ortsteil: Prenzlauer Berg | Borough · Bezirk: Pankow]
Opening hours: Tue – Fri 12 – 7 pm, Sat 12 – 6 pm
Öffnungszeiten: Di – Fr 12 – 19 Uhr, Sa 12 – 18 Uhr
Photography exhibitions/events in…
PiB Guide Nº56 SEP/OCT 2024 © PiB (Photography in Berlin). COVER PHOTO: Lia Darjes, Plate XXXI, 2023 © Lia Darjes. Solo show »Plates I-XXXI« at Robert Morat Galerie in Berlin-Mitte, read more on page 4 & 5! +++ 2 photos on right double page spread (p. 5): Plate VI, 2022 2 Plate VII, 2022 © Lia Darjes. +++ PiB Guide Editor / V.i.S.d.P. / Art Direction: Julia Schiller & Oliver Schneider · www.ele-studio.de +++ Printed on 100% recycling paper in Berlin-Köpenick by altmann-druck, many thanks!
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