Skip to content

Group Exhibition · Gruppenausstellung

»UNICEF Photo of the Year 2022«
»UNICEF-Foto des Jahres 2022«

Taking Refuge in Books

The UNICEF Photo of the Year 2022 captures a rare moment of happiness in the midst of the conflict in northern Ethiopia. Although destroyed, this elementary school library in Ethiopia’s Tigray region is where a girl and a boy have taken refuge in books. In this year’s winning photo, Argentinian photographer Eduardo Soteras captures what the children in northern Ethiopia share with children all over the world: the need to be allowed to engage their curiosity, to occupy themselves peacefully with something, something that brings them joy.

The second prize is awarded to a picture taken by American photographer Ron Haviv in a basement in Kyiv (Ukraine). There, a group of children has sought refuge from the attacks and is looking at a children’s book that is being shown to them. German photographer Daniel Pilar is awarded the third prize. His photo series accompanies schoolgirls in a secret girls’ school in the Afghan capital Kabul.

“Children want to discover new things, want to learn. This desire is so strong that it often makes them forget the threatening nature of a situation. This is the message of the UNICEF Photo of the Year,” said Elke Büdenbender, patroness of UNICEF Germany, at the award ceremony in Berlin. “This year’s winning image reminds us to do everything we can to ensure that children can play and learn, even in the most adverse circumstances. It is only by doing so that they can they maintain their hope and confidence in times of war and other crises.”

“The hunger for knowledge and education is the element that unifies this year’s winning photos,” said Peter-Matthias Gaede, a member of the jury and the German Committee for UNICEF. “Especially in conflict and crisis regions, children find hope and strength in schools and psychosocial support services.”

“The winning images highlight that which is positive in the current chaotic state of the world,” explained Prof. Klaus Honnef, chairman of the jury. “The children in these photos symbolize the strength and will to persevere and continue striving for a better future.”

Zuflucht zu den Büchern

Das UNICEF-Foto des Jahres 2022 hält einen seltenen Moment von Ruhe und Glück inmitten des Konflikts im Norden Äthiopiens fest. In der zerstörten Bibliothek einer Grundschule in der äthiopischen Region Tigray vertiefen sich ein Mädchen und ein Junge in Bücher. Das diesjährige Siegerbild des renommierten argentinischen Fotografen Eduardo Soteras zeigt, was die Kinder von Tigray mit den Kindern auf der ganzen Welt teilen: das Bedürfnis, sich friedlich und neugierig mit etwas beschäftigen zu dürfen, das ihnen Freude bereitet.

Mit dem zweiten Preis wird ein Foto des amerikanischen Fotografen Ron Haviv aus einem Souterrain in Kiew (Ukraine) ausgezeichnet. Eine Gruppe von Kindern, die dort vor den Angriffen Zuflucht gesucht hat, blickt aufmerksam auf ein Kinderbuch, das ihnen gezeigt wird. Der deutsche Fotograf Daniel Pilar erhält den dritten Preis. Seine Reportage begleitet Schülerinnen in einer heimlichen Mädchenschule in der afghanischen Hauptstadt Kabul.

„Der Wunsch, Neues zu entdecken und zu lernen, ist bei Kindern oft so groß, dass er sie die Bedrohlichkeit einer Situation vergessen lässt. Das ist die Botschaft des UNICEF-Foto des Jahres 2022“, sagte UNICEF-Schirmherrin Elke Büdenbender bei der Preisverleihung in Berlin. „Das Siegerbild fordert uns auf, alles zu tun, damit Kinder auch unter den widrigsten Umständen spielen und lernen können. Denn nur so können sie sich ihre Hoffnung und Zuversicht in Zeiten des Krieges und anderer Krisen erhalten.“

„Der Hunger nach Wissen und Bildung ist das verbindende Element der prämierten Bilder in diesem Jahr“, sagt Peter-Matthias Gaede, Mitglied der Jury und des Deutschen Komitees für UNICEF. „Gerade in Konfliktgebieten und Krisenländern sind Schulen und psychosoziale Hilfsangebote Orte der Hoffnung, die die Kinder stabilisieren und ihnen Kraft geben.“

„Die Siegerbilder zeigen das Positive im gegenwärtigen Chaos der Welt“, erklärte Prof. Klaus Honnef, Vorsitzender der Jury. „Die Kinder auf diesen Fotos symbolisieren die Kraft und den Willen durchzuhalten und weiter nach einer besseren Zukunft zu streben.“

© Eduardo Soteras, Argentina, AFP (Agence France Press)
© Eduardo Soteras, Argentina, AFP (Agence France Press)

The winning picture: Ethiopia’s Children in Times of War

Argentinian photographer Eduardo Soteras has been documenting the situation of children in northern Ethiopia since 2020. In doing so, he captures such rare moments as the one we see in the winning picture. Although destroyed, this elementary school library in Ethiopia’s Tigray region is where two children have taken refuge in books. This little moment of happiness shows in their smiles. It is a rare moment in the midst of destruction and violence.

The conflict in northern Ethiopia has put the civilian population in need of urgent humanitarian assistance. The majority of the approximately 5.2 million people living in the Tigray region have suffered from violence and displacement, malnutrition and drinking water shortages and damaged health clinics and schools.

© Ron Haviv, USA, VII for 1843/Economist
© Ron Haviv, USA, VII for 1843/Economist

The second prize: I Once Had a Home

A teacher is reading stories to a group of girls and boys in a basement in the capital Kyiv. Perhaps it is an exciting fairy tale reflected in the eyes of the children. But it could also be a sign of all the emotions triggered by the children’s experiences: fear, horror, and disbelief.

In his photo series, US photographer Ron Haviv shows people who have to flee and bid their homes and friends farewell, but also abandoned prams, destroyed bridges, and shelled residential buildings. And they show basements and metro stations where children are born. Where they play. And where they learn.

Millions of Ukrainian women and their children have been displaced within their own country or have sought protection in neighboring countries. As of November 2022, nearly 1,000 schools have been damaged, nearly 130 completely destroyed. At least 400 children have lost their lives to artillery fire, 800 have received serious physical injuries.

© Daniel Pilar, Germany, FAZ, Agency laif
© Daniel Pilar, Germany, FAZ, Agency laif

The third prize: The Secret School for Girls

The photo series of German photographer Daniel Pilar portrays a secret school for girls in the Afghan capital of Kabul. He discovered it in a makeshift building on the outskirts of Kabul, hidden in a backyard. Here, a young and courageous teacher also teaches 7th and 8th grade girls. Their hunger for education is stronger than any ban. Just like the brave teacher, however, parents who send their daughters to such schools must ensure that they remain anonymous. Since the Taliban retook power in Afghanistan in August 2021, girls have again been banned from attending secondary schools. As a result, more than one million girls are being denied the chance of an education, while the risk of exploitation, abuse, and early marriage increases. But solidarity with the girls still exists, even if it has to remain hidden, as the secret school shows.

The jury also awarded honorable mentions to seven other photo series:

  • Agoes Rudianto, Indonesia, photo series: The Silver People (Indonesia)
  • Amnon Gutman, Romania, photo series: Run For Your Life (Ukraine)
  • Fabio Bucciarelli, Italy, photo series: Toxic Stress (Ukraine)
  • Federico Rios Escobar, Colombia, photo series: Green Hell (Colombia)
  • Irina Werning, Argentina, photo series: The Promise (Argentina)
  • Mads Nissen, Denmark, photo series: The Price of Peace (Afghanistan)
  • Shayan Hajinajaf, Iran, photo series: Two Wings of a Butterfly (Iran)
© Agoes Rudianto, Indonesia, GEOlino
© Amnon Gutman, Romania
© Fabio Bucciarelli, Italy
© Federico Rios, Colombia, NY Times
© Irina Werning, Argentina, Pulitzer Center
© Mads Nissen, Denmark, Politiken, Agency laif
© Shayan Haji Najaf, Iran, Agency ISNA (INSA News Agency)
© Eduardo Soteras, Argentina, AFP (Agence France Press)
© Eduardo Soteras, Argentinien, AFP (Agence France Press)

Das Siegerbild: Äthiopiens Kinder im Krieg

Der argentinische Fotograf Eduardo Soteras dokumentiert seit 2020 besonders die Situation der Kinder im Norden Äthiopiens. Dabei fotografiert er solch rare Augenblicke wie jene des Siegerbildes: In der zerstörten Bibliothek einer Grundschule in der äthiopischen Region Tigray vertiefen sich zwei Kinder in Bücher. Das Lächeln in ihren Gesichtern verrät einen Moment des Glücks. Es ist ein seltener Moment umgeben von Zerstörung und Gewalt.

In Folge des Konflikts im Norden Äthiopiens braucht die Zivilbevölkerung dringend humanitäre Hilfe. Die Mehrheit der rund 5,2 Millionen Menschen in der Region Tigray hat unter Gewalt und Vertreibung, Unterernährung und Trinkwassermangel gelitten. Viele Gesundheitseinrichtungen und Schulen wurden zerstört.

© Ron Haviv, USA, VII for 1843/Economist
© Ron Haviv, USA, VII for 1843/Economist

Der zweite Preis: „Einst hatte ich ein Zuhause“

Eine Lehrerin liest einer Gruppe von Mädchen und Jungen in einem Souterrain der ukrainischen Hauptstadt Kiew Geschichten vor. Vielleicht ist es ein spannendes Märchen, das sich in den Augen der Kinder spiegelt. Aber ebenso könnten es all die von den Erfahrungen der Kinder ausgelösten Emotionen sein, die sich hier zeigen: von Angst bis Erschrecken bis Fassungslosigkeit.

In seiner Reportage zeigt der US-amerikanische Fotograf Ron Haviv Bilder von Abschied und Flucht, von verlassenen Kinderwagen, von zerstörten Brücken und zerschossenen Wohngebäuden. Und von Kellern und Metrostationen, in denen Kinder geboren werden. In denen sie spielen. Und in denen sie lernen. Millionen Ukrainerinnen mit ihren Kindern sind innerhalb des Landes auf der Flucht oder suchen in den Nachbarländern Schutz. Fast 1000 Schulen waren, Stand November 2022, beschädigt, fast 130 komplett zerstört – mindestens 400 Kinder hatten durch Artilleriebeschuss ihr Leben verloren, 800 ihre körperliche Unversehrtheit.

© Daniel Pilar, Germany, FAZ, Agency laif
© Daniel Pilar, Deutschland, FAZ, Agentur laif

Der dritte Preis: Die versteckte Mädchenschule

Die Reportage des deutschen Fotografen Daniel Pilar erzählt von einer heimlichen Mädchenschule im afghanischen Kabul. Er hat sie in einem behelfsmäßig hergerichteten Gebäude am Rande der Hauptstadt entdeckt, verborgen in einem Hinterhof. Hier unterrichtet eine junge mutige Lehrerin auch Mädchen der 7. und 8. Klasse. Und hier zeigt sich, dass deren Bildungshunger stärker ist als jedes Verbot. So anonym wie die Lehrerin müssen allerdings auch die Eltern bleiben, die ihre Töchter auf solche Schulen schicken. Seit die Taliban im August 2021 erneut die Macht in Afghanistan übernommen haben, ist Mädchen der Besuch weiterführender Schulen wieder verboten. Mehr als einer Million Mädchen werden hierdurch Bildungschancen verweigert – während das Risiko von Ausbeutung, Missbrauch und früher Verheiratung steigt. Solidarität mit den Mädchen regt sich im Verborgenen, wie die versteckte Mädchenschule zeigt.

Sieben weitere Reportagen hob die Jury mit ehrenvollen Erwähnungen hervor:

  • Agoes Rudianto, Indonesien, Reportage: Wie Rifki seine Armut versilbert (Indonesien)
  • Amnon Gutman, Rumänien, Reportage: Rette sich, wer kann (Ukraine)
  • Fabio Bucciarelli, Italien, Reportage: Toxischer Stress (Ukraine)
  • Federico Rios Escobar, Kolumbien, Reportage: Der harte Marsch zu einem ungewissen Ziel (Kolumbien)
  • Irina Werning, Argentinien, Reportage: „Das Versprechen“ (Argentinien)
  • Mads Nissen, Dänemark, Reportage: Der hohe Preis für einen Frieden, der keiner ist (Afghanistan)
  • Shayan Hajinajaf, Iran, Reportage: „Die zwei Flügel eines Schmetterlings“ (Iran)
© Agoes Rudianto, Indonesia, GEOlino
© Amnon Gutman, Romania
© Fabio Bucciarelli, Italy
© Federico Rios, Colombia, NY Times
© Irina Werning, Argentina, Pulitzer Center
© Mads Nissen, Denmark, Politiken, Agency laif
© Shayan Haji Najaf, Iran, Agency ISNA (INSA News Agency)

UNICEF Photo of the Year

For the 23rd consecutive year, UNICEF Germany has held the international competition UNICEF Photo of the Year. It honors photos and photo series by professional photojournalists that document the personalities and circumstances of children in an outstanding way. To take part in the competition, photographers need to be nominated by an internationally renowned photography expert.

An overview of all of the award-winning photo series can be found at www.unicef.de/foto

Freundeskreis Willy-Brandt-Haus (FkWBH)

Freundeskreis Willy-Brandt-Haus was founded in 1996 as a non-profit association. Since the opening of Willy-Brandt-Haus, FkWBH has provided a varied free programme of events at the interface of culture and politics. In addition to the regular exhibitions, readings, discussions and film evenings are also offered to a wide audience.

Framework program

Feel free to sign-up for PiB's free weekly eNewsletter to stay up to date!

Wednesday, Jan 18, 2023, 7 – 9 pm (Admission from 6:30 pm)
Opening Reception
Admission free | Without registration | ID required.
Speakers:
Welcome: Dietmar Nietan MdB (Chairman of the Freundeskreis Willy-Brandt-Haus).
Introduction: Saskia Esken MdB (SPD party leader).
Interview: Peter-Matthias Gaede (longtime board member UNICEF Germany) with Daniel Pilar (photographer/winner).

Thursdays, 12 noon
Guided Tours

of the art collection & the current exhibitions. Held in German.
Admission free | Without registration | ID required.
Details

UNICEF-Foto des Jahres

Zum 23. Mal zeichnet UNICEF Deutschland mit dem internationalen Wettbewerb „UNICEF-Foto des Jahres“ Bilder und Reportagen professioneller Fotojournalistinnen und -journalisten aus, die die Persönlichkeit und die Lebensumstände von Kindern auf herausragende Weise dokumentieren. Voraussetzung für die Teilnahme ist die Nominierung durch eine*n international renommierte*n Fotografie-Expert*in.

Eine Übersicht aller ausgezeichneten Fotoreportagen finden Sie auf http://www.unicef.de/foto

Freundeskreis Willy-Brandt-Haus (FkWBH)

Der Freundeskreis Willy-Brandt-Haus wurde 1996 als gemeinnütziger Verein gegründet. Seit der Eröffnung des Willy-Brandt-Hauses sorgt FkWBH für ein abwechslungsreiches kostenloses Veranstaltungsprogramm an der Schnittstelle von Kultur und Politik. Neben den regelmäßigen Ausstellungen werden auch Lesungen, Diskussionen und Filmabende für ein breites Publikum angeboten.

Begleitprogramm

Melde dich gerne für PiBs kostenlosen, wöchentlichen eNewsletter an, um stets auf dem Laufenden zu bleiben!

Mittwoch, 18. Jan 2023, 19 – 21 Uhr (Einlass ab 18:30 Uhr)
Eröffnung
Eintritt frei | Ohne Anmeldung | Ausweis erforderlich.
Begrüßung: Dietmar Nietan MdB (Vorsitzender Freundeskreis Willy-Brandt-Haus)
Rede: Saskia Esken MdB (SPD Parteivorsitzende).
Interview: Peter-Matthias Gaede (langjähriges Vorstandsmitglied UNICEF Deutschland) mit Daniel Pilar (Fotograf/Gewinner).

Donnerstags, 12 Uhr
Führungen
zur Kunstsammlung & den aktuellen Ausstellungen. In dt. Sprache.
Eintritt frei | Ohne Anmeldung | Ausweis erforderlich.
Details

Freundeskreis Willy-Brandt-Haus e.V. (FkWBH)

Jan 19 — Feb 26, 2023
Opening Reception: see above · Vernissage: siehe oben

Stresemannstraße 28 · 10963 Berlin
[District · Ortsteil: Kreuzberg | Borough · Bezirk: Friedrichshain-Kreuzberg]

Opening hours: Tue – Sun 12 – 6 pm | Closing days 2023
Öffnungszeiten: Di – So 12 – 18 Uhr | Schließtage 2023

Admission free | ID required | Barrier-free access
Eintritt frei | Ausweis erforderlich | Barrierefreier Zugang

Current photography exhibitions/events recommended in…
Berlin

Kunstquartier Bethanien Projektraum | »Re:Borders . an Indictment«

C/O Berlin | »VALIE EXPORT . Retrospective«

Photocentrum | »Fotografieren-Lernen am Photocentrum«

Alfred Ehrhardt Stiftung | Jan Scheffler »33 Licht«

world in a room | Sibylle Hoffmann & Hansgeorg Jeggle »Fremd bin ich eingezogen, fremd zieh ich wieder aus«

Galerie Springer Berlin | Edward Burtynsky »African Studies« Part II

PiB Guide Nº52 JAN/FEB 2024 © PiB (Photography in Berlin). COVER PHOTO & page 5: Bernhard Fuchs, o.T. (Nr. 26, aus MÜHL, 2014-2019) © Bernhard Fuchs, VG Bild-Kunst, Bonn. Solo show »MÜHL« at ROBERT MORAT GALERIE in Berlin-Mitte, read more on page 4 & 5! +++ PiB Guide Editor / V.i.S.d.P. / Art Direction: Julia Schiller · ele studio berlin +++ Printed on 100% recycling paper in Berlin-Köpenick by altmann-druck, many thanks!

Current print issue
PiB Guide Nº52
JAN/FEB 2024

#pibguide

Discover great photography exhibitions in Berlin & beyond in PiB’s bi-monthly print issue, the PiB Guide! The PiB Guide Nº52 JAN/FEB 2024 has been published as a booklet, A6 format · 28 pages · English & German · worldwide shipping.

Order

Aktuelle Printausgabe
PiB Guide Nº52
JAN/FEB 2024

#pibguide

Entdecke großartige Fotoausstellungen in Berlin & darüberhinaus in PiBs zweimonatlicher Printausgabe, dem PiB Guide! Der PiB Guide Nº52 JAN/FEB 2024 ist erschienen als Booklet im DIN A6 Format · 28 Seiten · Deutsch & Englisch · weltweiter Versand.

Bestellen

PiB's E-Newsletter

Sign up for PiB's free, weekly eNewsletter and stay up-to-date in Berlin's vibrant photography scene! Assembled with love once a week in English & German for an international audience of photography enthusiasts, collectors, curators and journalists.

Free sign-up!
#pibnewsletter – the weekly, digital E-Newsletter by PiB Photography in Berlin
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.

You & PiB

Reach a dedicated audience of art & photography enthusiasts in Berlin & beyond – by presenting your exhibition/event or institution/product/service with PiB!

Read more
#Tags for this article:
Cart
Back To Top
Search