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Print deadline • Druckschluss PiB Guide Nº54 May/June 2024
⤷ Saturday, April 20

Solo Exhibition · Einzelausstellung

»Tina Modotti – Revolution and Passion«
»Tina Modotti – Revolution und Leidenschaft«

Curated by · Kuratiert von Gisela Kayser & Katharina Mouratidi

Tina Modotti is undoubtedly one of the most enigmatic figures in the history of photography. She was an actress, photographer and revolutionary.

In 1896 she was born Assunta Adelaide Luigia Modotti Mondini in Udine, Italy, in the poorest of circumstances. At the age of twelve, she was already working as a seamstress to support her family. At the age of just 17, she embarked in Genoa for the USA in search of a better life.

After various jobs in textile factories and in the film industry, she met the well-known photographer Edward Weston in San Francisco in 1923, who brought her into contact with the medium. Attracted by the revolutionary mood in politics and art, she moved with him to Mexico in the 1920s, as did numerous other intellectuals and artists. The encounter with the country shaped her life: Her main photographic work was created there between 1923 and 1930; she held up a mirror to the country and identified with it socially, politically and culturally.

After her first still lifes and architectural photographs, Modotti quickly developed her own partisan photography, which – as a forerunner of Photographie Humaniste, so to speak – advocated for a more just world: she photographed the working, poor population; weather-beaten hands holding a spade; beggars sleeping on the streets; she documented the revolutionary indigenous movement as well as trade union and peasant assemblies. She especially often photographed the lives of women and children. Her aspiration was to use her pictures to show the reality of life in the country. Her photographs of the labor movement of the 1920s, as well as her images of the international artistic scene that moved to the country after the Mexican Revolution, are historical documents of inestimable value. During her lifetime, her photographs were published in international newspapers and magazines.

But it does not stop at documenting social circumstances: in 1927 Modotti joined the Communist Party. Together with her circle of friends, which included Frida Kahlo, Diego Rivera, Manuel Álvarez Bravo, Lotte Jacobi, Anna Seghers, Julio Antonio Mella and Pablo Neruda, she was politically active. Like many other left-wing emigrants, she was expelled from her adopted country in 1930 after an assassination attempt on President Pasqual Ortiz Rubio. She goes first to Berlin, then to Moscow, and finally to Spain, where she works during the Spanish Civil War in the International Red Aid and is active against fascism. In 1939 she returns to Mexico.

Tina Modotti was a modern woman who determined her own life. In many areas of her multifaceted life and work, she took a pioneering role and had a decisive influence on early Concerned Photography. In the night of January 5 to 6, 1942, she succumbed to a heart attack in a cab at the age of only 46.

Tina Modotti ist zweifelsohne eine der schillerndsten Figuren der Fotografie-Geschichte. Sie war Schauspielerin, Fotografin und Revolutionärin.

1896 wird sie als Assunta Adelaide Luigia Modotti Mondini im italienischen Udine in ärmlichsten Verhältnissen geboren. Bereits im Alter von zwölf Jahren muss sie als Näherin zum Unterhalt ihrer Familie beitragen. Mit gerade einmal 17 Jahren schifft sie sich, auf der Suche nach einem besseren Leben, in Genua in Richtung USA ein.

Nach Tätigkeiten in Textilfabriken und in der Filmbranche, lernt sie 1923 in San Francisco den bekannten Fotografen Edward Weston kennen, der sie in Kontakt mit dem Medium bringt. Angezogen von der revolutionären Aufbruchstimmung in Politik und Kunst zieht sie mit ihm, wie zahlreiche andere Intellektuelle und Künstler:innen, in den 1920er Jahren nach Mexiko. Die Begegnung mit dem Land prägt ihr Leben: Dort entsteht zwischen 1923 und 1930 ihr fotografisches Hauptwerk, sie hält dem Land einen Spiegel vor und identifiziert sich mit ihm sozial, politisch und kulturell.

Nach ersten Stillleben und Architekturaufnahmen entwickelt Modotti schnell eine eigene, parteiliche Fotografie, die sich – sozusagen als Vorläuferin der Photographie Humaniste – für eine gerechtere Welt einsetzt: Sie fotografiert die arbeitende, arme Bevölkerung; wettergegerbte Hände, die einen Spaten halten; Bettler, die auf der Straße schlafen; sie dokumentiert die revolutionäre indigene Bewegung sowie Gewerkschafts- und Bauernversammlungen. Besonders oft fotografiert sie die Lebenssituation der Frauen und Kinder. Ihr Anspruch war es, mit ihren Bildern die Lebensrealität im Land aufzuzeigen. Ihre Aufnahmen der Arbeiterbewegung der 1920er Jahre sowie ihre Fotografien der internationalen Künstlerszene, die es nach der mexikanischen Revolution ins Land zog, sind historische Dokumente von unschätzbarem Wert. Zu Lebzeiten wurden ihre Fotografien in internationalen Zeitungen und Zeitschriften veröffentlicht.

Doch es bleibt nicht bei der Dokumentation der gesellschaftlichen Umstände: 1927 tritt Modotti in die Kommunistische Partei ein. Gemeinsam mit ihrem Freundeskreis, zu dem unter anderem Frida Kahlo, Diego Rivera, Manuel Álvarez Bravo, Lotte Jacobi, Anna Seghers, Julio Antonio Mella und Pablo Neruda zählen, ist sie politisch aktiv. Wie viele andere linksgerichtete Emigrant:innen wird sie 1930, nach einem Attentat auf den Präsidenten Pasqual Ortiz Rubio, aus ihrer Wahlheimat ausgewiesen. Sie geht zunächst nach Berlin, dann Moskau und schließlich nach Spanien, wo sie während des Spanischen Bürgerkriegs in der Internationalen Roten Hilfe arbeitet und sich gegen den Faschismus engagiert. 1939 kehrt sie nach Mexiko zurück.

Tina Modotti war eine moderne Frau, die ihr Leben selbst bestimmte. In vielen Bereichen ihres facettenreichen Lebens und Schaffens nimmt sie eine Vorreiterrolle ein und prägt die frühe Concerned Photography maßgeblich. In der Nacht vom 5. auf den 6. Januar 1942 erliegt sie, im Alter von nur 46 Jahren, in einem Taxi einem Herzanfall.

© Tina Modotti, Girls fetching water, Mexico 1927
© Tina Modotti, Women from Tehuantepec, 1929
© Tina Modotti, Flor de manita (Cactus Flower), 1925
© Tina Modotti, Woman with flag, 1928
© Tina Modotti, Calla blossoms, 1925
© Johan Hagemeyer, Tina in San Francisco, 1921
© Tina Modotti, Hands of a construction worker, Mexico 1926
© Tina Modotti, Women from Tehuantepec, 1929
© Tina Modotti, Worker reading "El Machete", Mexico City 1927

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Friday, Nov 18, 2022, 7 pm
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