Skip to content

New print issue • Neue Printausgabe:
☞ PiB Guide Nº60 MAY/JUNE 2025

Solo Exhibition · Einzelausstellung

»Tina Modotti – Revolution and Passion«
»Tina Modotti – Revolution und Leidenschaft«

Curated by · Kuratiert von Gisela Kayser & Katharina Mouratidi

Tina Modotti is undoubtedly one of the most enigmatic figures in the history of photography. She was an actress, photographer and revolutionary.

In 1896 she was born Assunta Adelaide Luigia Modotti Mondini in Udine, Italy, in the poorest of circumstances. At the age of twelve, she was already working as a seamstress to support her family. At the age of just 17, she embarked in Genoa for the USA in search of a better life.

After various jobs in textile factories and in the film industry, she met the well-known photographer Edward Weston in San Francisco in 1923, who brought her into contact with the medium. Attracted by the revolutionary mood in politics and art, she moved with him to Mexico in the 1920s, as did numerous other intellectuals and artists. The encounter with the country shaped her life: Her main photographic work was created there between 1923 and 1930; she held up a mirror to the country and identified with it socially, politically and culturally.

After her first still lifes and architectural photographs, Modotti quickly developed her own partisan photography, which – as a forerunner of Photographie Humaniste, so to speak – advocated for a more just world: she photographed the working, poor population; weather-beaten hands holding a spade; beggars sleeping on the streets; she documented the revolutionary indigenous movement as well as trade union and peasant assemblies. She especially often photographed the lives of women and children. Her aspiration was to use her pictures to show the reality of life in the country. Her photographs of the labor movement of the 1920s, as well as her images of the international artistic scene that moved to the country after the Mexican Revolution, are historical documents of inestimable value. During her lifetime, her photographs were published in international newspapers and magazines.

But it does not stop at documenting social circumstances: in 1927 Modotti joined the Communist Party. Together with her circle of friends, which included Frida Kahlo, Diego Rivera, Manuel Álvarez Bravo, Lotte Jacobi, Anna Seghers, Julio Antonio Mella and Pablo Neruda, she was politically active. Like many other left-wing emigrants, she was expelled from her adopted country in 1930 after an assassination attempt on President Pasqual Ortiz Rubio. She goes first to Berlin, then to Moscow, and finally to Spain, where she works during the Spanish Civil War in the International Red Aid and is active against fascism. In 1939 she returns to Mexico.

Tina Modotti was a modern woman who determined her own life. In many areas of her multifaceted life and work, she took a pioneering role and had a decisive influence on early Concerned Photography. In the night of January 5 to 6, 1942, she succumbed to a heart attack in a cab at the age of only 46.

Tina Modotti ist zweifelsohne eine der schillerndsten Figuren der Fotografie-Geschichte. Sie war Schauspielerin, Fotografin und Revolutionärin.

1896 wird sie als Assunta Adelaide Luigia Modotti Mondini im italienischen Udine in ärmlichsten Verhältnissen geboren. Bereits im Alter von zwölf Jahren muss sie als Näherin zum Unterhalt ihrer Familie beitragen. Mit gerade einmal 17 Jahren schifft sie sich, auf der Suche nach einem besseren Leben, in Genua in Richtung USA ein.

Nach Tätigkeiten in Textilfabriken und in der Filmbranche, lernt sie 1923 in San Francisco den bekannten Fotografen Edward Weston kennen, der sie in Kontakt mit dem Medium bringt. Angezogen von der revolutionären Aufbruchstimmung in Politik und Kunst zieht sie mit ihm, wie zahlreiche andere Intellektuelle und Künstler:innen, in den 1920er Jahren nach Mexiko. Die Begegnung mit dem Land prägt ihr Leben: Dort entsteht zwischen 1923 und 1930 ihr fotografisches Hauptwerk, sie hält dem Land einen Spiegel vor und identifiziert sich mit ihm sozial, politisch und kulturell.

Nach ersten Stillleben und Architekturaufnahmen entwickelt Modotti schnell eine eigene, parteiliche Fotografie, die sich – sozusagen als Vorläuferin der Photographie Humaniste – für eine gerechtere Welt einsetzt: Sie fotografiert die arbeitende, arme Bevölkerung; wettergegerbte Hände, die einen Spaten halten; Bettler, die auf der Straße schlafen; sie dokumentiert die revolutionäre indigene Bewegung sowie Gewerkschafts- und Bauernversammlungen. Besonders oft fotografiert sie die Lebenssituation der Frauen und Kinder. Ihr Anspruch war es, mit ihren Bildern die Lebensrealität im Land aufzuzeigen. Ihre Aufnahmen der Arbeiterbewegung der 1920er Jahre sowie ihre Fotografien der internationalen Künstlerszene, die es nach der mexikanischen Revolution ins Land zog, sind historische Dokumente von unschätzbarem Wert. Zu Lebzeiten wurden ihre Fotografien in internationalen Zeitungen und Zeitschriften veröffentlicht.

Doch es bleibt nicht bei der Dokumentation der gesellschaftlichen Umstände: 1927 tritt Modotti in die Kommunistische Partei ein. Gemeinsam mit ihrem Freundeskreis, zu dem unter anderem Frida Kahlo, Diego Rivera, Manuel Álvarez Bravo, Lotte Jacobi, Anna Seghers, Julio Antonio Mella und Pablo Neruda zählen, ist sie politisch aktiv. Wie viele andere linksgerichtete Emigrant:innen wird sie 1930, nach einem Attentat auf den Präsidenten Pasqual Ortiz Rubio, aus ihrer Wahlheimat ausgewiesen. Sie geht zunächst nach Berlin, dann Moskau und schließlich nach Spanien, wo sie während des Spanischen Bürgerkriegs in der Internationalen Roten Hilfe arbeitet und sich gegen den Faschismus engagiert. 1939 kehrt sie nach Mexiko zurück.

Tina Modotti war eine moderne Frau, die ihr Leben selbst bestimmte. In vielen Bereichen ihres facettenreichen Lebens und Schaffens nimmt sie eine Vorreiterrolle ein und prägt die frühe Concerned Photography maßgeblich. In der Nacht vom 5. auf den 6. Januar 1942 erliegt sie, im Alter von nur 46 Jahren, in einem Taxi einem Herzanfall.

© Tina Modotti, Women from Tehuantepec, 1929
© Tina Modotti, Hands of a construction worker, Mexico 1926
© Johan Hagemeyer, Tina in San Francisco, 1921
© Tina Modotti, Girls fetching water, Mexico 1927
© Tina Modotti, Worker reading "El Machete", Mexico City 1927
© Tina Modotti, Flor de manita (Cactus Flower), 1925
© Tina Modotti, Calla blossoms, 1925
© Tina Modotti, Women from Tehuantepec, 1929
© Tina Modotti, Woman with flag, 1928

Framework program

Feel free to sign-up for PiB's free weekly eNewsletter to stay up to date!

Friday, Nov 18, 2022, 7 pm
Opening Reception

Tickets for the following events can be purchased on the f³ website!

Sunday, Dec 4, 2022, 11 am
+ Sunday, Jan 8, 2023, 11 am
+ Sunday, Feb 5, 2023, 11 am

FOTO-FÜHRUNG / Guided Tour
Held in German. Admission: 8 € | 5 €.

Wednesday, Nov 30, 2022 + Wed, Feb 1, 2023, each 7 pm
FOTO-FILM
Tina Modotti – Photographer and Revolutionary.
In German. Admission: 8 € | 5 €.
Details

Wednesday, Dec 14, 2022, 7 pm
+ Wednesday, Jan 18, 2023, 7 pm

FOTO-FÜHRUNG & DRINKS / Guided Tour & Drinks
Held in German. Admission: 15 € | 10 €.

Begleitprogramm

Melde dich gerne für PiBs kostenlosen, wöchentlichen eNewsletter an, um stets auf dem Laufenden zu bleiben!

Freitag, 18. Nov 2022, 19 Uhr
Vernissage

Tickets für folgende Veranstaltungen können auf der f³ Website gekauft werden!

Sonntag, 4. Dez 2022 + 8. Jan & 5. Feb 2023, jeweils 11 Uhr
FOTO-FÜHRUNG
In dt. Sprache. Eintritt: 8 € | 5 €.

Mittwoch, 30. Nov 2022 + Mi, 1. Feb 2023, jeweils 19 Uhr
FOTO-FILM
Tina Modotti – Fotografin und Revolutionärin.
In dt. Sprache. Eintritt: 8 € | 5 €.
Details

Mittwoch, 14. Dez 2022 + 18. Jan 2023, jeweils 19 Uhr
FOTO-FÜHRUNG & DRINKS
In dt. Sprache. Eintritt: 15 € | 10 €.

Lender · Leihgeber: Reinhard Schultz (Galerie Bilderwelt)
In cooperation with · In Kooperation mit: BLMK (Brandenburgisches Landesmuseum für Moderne Kunst)
BLMK – Brandenburgisches Landesmuseum für moderne Kunst
Supported by · Gefördert durch ENGAGEMENT GLOBAL mit Mitteln des:
Gefördert durch ENGAGEMENT GLOBAL mit Mitteln des Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung
f³ – freiraum für fotografie

Nov 19, 2022 — Feb 5, 2023

Waldemarstraße 17 · 10179 Berlin
[District · Ortsteil: Mitte | Borough · Bezirk: Mitte]

Opening hours: Wed – Sun 1 – 7 pm
Öffnungszeiten: Mi – So 13 – 19 Uhr

Admission: 5 € / reduced 3 € | Exhibition tickets: on site | Event tickets: buy f³ website
Eintritt: 5 € / ermäßigt 3 € | Ausstellungstickets: vor Ort | Veranstaltungstickets: f³ Website

Current photography exhibitions/events recommended in…
Berlin | Mitte

Akademie der Künste | Ute Mahler, Werner Mahler & Ludwig Schirmer »Ein Dorf 1950-2022«

Friedrich-Ebert-Stiftung | »Do you have something to fight for?«

CHAUSSEE 36 Photography | »Metamorphosis« Heinz Hajek-Halke’s Photomontages & New Image-Makers

f³ – freiraum für fotografie | »Radical Beauty«

Alfred Ehrhardt Stiftung | Kilian Breier »Abstrakt Konkret – Materie Licht und Form«

Robert Morat Galerie | Christian Patterson »Gong Co.«

PiB Guide Nº59 MAR/APR 2025 © PiB ⸺ Photography in Berlin. COVER PHOTO · TITELBILD PiB Guide Nº59: Simon Lehner, Balance study with boy, 2018. From the series »How far is a lightyear?«, 2005–2019. Pigment print, 90 × 72 cm. Courtesy KOW Berlin © Simon Lehner. Part of EMOP Berlin's main festival exhibition »what stands between us« at Akademie der Künste in Berlin-Hansaviertel, read more on page 4 & 5! +++ 6 photos on right double page spread (p. 5), top left to bottom right: 1) Johanna Maria Fritz: o.T., 2022, aus der Serie "Ein afghanischer Teppich", 2022. 2) Bérangère Fromont, aus der Serie "Except the Clouds", 2018. 3) Inga Ivanova: Family Kassi 1965, aus der Serie "TANOE: Echos der Wurzeln", 1965 Abidjan, Côte d'Ivoire, Color Printing Process RA-4 4 Kamila K Stanley: Avellar, Archivalischer Tintenstrahldruck. 5) Rosalind Lowry: Endangered Species List 481, 2023, Pigment-Print (Installationsansicht; Leinen, Farbe), 78 x 58 cm. 6) Lisa Wassmann: Sebiana Venice, Florida, 2024, aus der Serie "Somewhere Else", 2007-2024, Courtesy Lisa Wassmann.

PiB Guide Nº59 MAR/APR 2025 © PiB ⸺ Photography in Berlin. COVER · TITELBILD: Simon Lehner, Balance study with boy, 2018. From the series »How far is a lightyear?«, 2005–2019. Pigment print, 90 × 72 cm. Courtesy KOW Berlin © Simon Lehner. Part of EMOP Berlin’s main festival exhibition »what stands between us« at Akademie der Künste am Hanseatenweg in Berlin-Hansaviertel, read more on page 4 & 5! +++ 6 photos on right double page spread (p. 5), top left to bottom right: 1) © Johanna-Maria Fritz: o.T., 2022, aus der Serie “Ein afghanischer Teppich”, 2022. 2) © Bérangère Fromont, aus der Serie “Except the Clouds”, 2018. 3) © Inga Ivanova: Family Kassi 1965, aus der Serie “TANOE: Echos der Wurzeln”, 1965 Abidjan, Côte d’Ivoire, Color Printing Process RA-4. 4) © Kamila K Stanley: Avellar, Archivalischer Tintenstrahldruck. 5) © Rosalind Lowry: Endangered Species List 481, 2023, Pigment-Print (Installationsansicht; Leinen, Farbe), 78 x 58 cm. 6) © Lisa Wassmann: Sebiana Venice, Florida, 2024, aus der Serie “Somewhere Else”, 2007-2024, Courtesy Lisa Wassmann. +++ PiB Guide Editors / V.i.S.d.P. / Art Direction: Julia Schiller & Oliver Schneider

Current print issue
PiB Guide Nº59
MAR/APR 2025

#pibguide

Discover great photography exhibitions in Berlin & beyond in PiB’s bi-monthly print issue, the PiB Guide! The current edition has been published as a booklet, A6 format · 52 pages · English & German · worldwide shipping.

Order

Aktuelle Printausgabe
PiB Guide Nº59
MAR/APR 2025

#pibguide

Entdecke großartige Fotoausstellungen in Berlin & darüberhinaus in PiBs zweimonatlicher Printausgabe, dem PiB Guide! Die aktuelle Ausgabe ist erschienen als Booklet im DIN A6 Format · 52 Seiten · Deutsch & Englisch · weltweiter Versand.

Bestellen

PiB's E-Newsletter

Sign up for PiB's free, weekly eNewsletter and stay up-to-date in Berlin's vibrant photography scene! Assembled with love once a week in English & German for an international audience of photography enthusiasts, collectors, curators and journalists.

Free sign-up!
#pibnewsletter – the weekly, digital E-Newsletter by PiB Photography in Berlin
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.

You & PiB

Reach a dedicated audience of art & photography enthusiasts in Berlin & beyond – by presenting your exhibition/event or institution/product/service with PiB!

Read more
#Tags for this article:

Cart
Back To Top
Search