Skip to content

Group Exhibition · Gruppenausstellung

»übernatur«

Angela Bröhan, Albert Coers, georgia Krawiec, Jens Schünemann, Sabine Wild

Forces of nature, nature that is suffering and domesticated, transformed and copied, in amusement parks and habitats: the topic of “supernatural” offers a wide range of interpretation and reflection possibilities. Different photographic approaches and techniques become visible here – from more documentary to staged photography.

In her photographs from the series “Here, There and Everywhere”, Angela Bröhan shows nature in a strange mixture of imitation and appropriation. Where the sea and beach meet the architecture and infrastructure shaped by tourism, a backdrop is created that freely displays its artificiality – and thus transcends nature.

On the other hand, it is nature on a small scale that Jens Schünemann is interested in in his close-ups: Under the title “Our little friends”, however, it is not about biological studies, but about the appearance of vermin in people’s everyday living environment. Vermin, according to Schünemann, “bring us back the wilderness – unnoticed, unwanted, undeterred.”

Sabine Wild photographs zoo cages from the 1960s, often built in series – as a strictly defined grid that is only broken up by a few props. Sacks, ropes, tree stumps are meant to refer to the idea of wilderness. Grids also form the grids and the tiles in the background, the pattern of which Wild reveals to be an attempt to distract from the clinically sterile character of the dwellings.

In the “KAHLschlag” series, georgia Krawiec shows mask-like, two-eyed objects made of oak: analogue stereoscopes in which tree stumps can be seen on which strange red mushrooms and lichen seem to be growing – which, on closer inspection, turn out to be meat. Krawiec playfully brings together two different types of dead nature, plant and animal – and thus questions recycling practices.

Albert Coers brings sticks back from hikes, which he made from branches he picked up and used as a variety of aids, especially to relieve the strain when walking (“bastoni”). They come from forests around e.g. Halifax, Flagstaff, Signes, Bern, Nördlingen. Returning to a space more strongly influenced by civilization and architecture, he leaves them behind – and captures this in photos.

Text: Albert Coers, January 2023

Naturgewalten, die leidende und domestizierte, überformte und kopierte Natur, in Freizeitparks und Lebensräumen: Das Thema „übernatur“ bietet vielfältige Interpretations- und Reflexionsmöglichkeiten. Unterschiedliche fotografische Ansätze und Techniken werden hier sichtbar – von der eher dokumentarischen bis zur inszenierten Fotografie.

Angela Bröhan zeigt in ihren Fotografien der Serie „Here, There and Everywhere“ Natur in einer seltsamen Mischung aus Nachahmung und Aneignung. Dort, wo Meer und Strand auf die vom Tourismus geprägte Architektur und Infrastruktur treffen, entsteht eine Kulisse, die ihre Künstlichkeit frei zur Schau stellt – und so über die Natur hinausgeht.

Natur im Kleinen ist es dagegen, die Jens Schünemann in seinen Nahaufnahmen interessiert: Unter dem Titel „Unsere kleinen Freunde“ geht es aber nicht um biologische Studien, sondern um das Auftauchen von Ungeziefer im alltäglichen Wohn-Umfeld des Menschen. Ungeziefer, so Schünemann, „bringt uns die Wildnis zurück – unbemerkt, unerwünscht, unbeirrbar.“

Sabine Wild fotografiert Zoo-Käfige aus den 1960er Jahren, oft in Serie errichtet – als streng durchdekliniertes Raster, das nur durch wenige Requisiten aufgelöst wird. Säcke, Seile, Baumstümpfe sollen auf die Vorstellung von Wildnis verweisen. Raster bilden auch die Gitter und die Fliesen im Hintergrund, deren Muster Wild als Versuch entlarvt, vom klinisch sterilen Charakter der Behausungen abzulenken.

In der Serie „KAHLschlag“ zeigt georgia Krawiec maskenartige, zweiäugige Objekte aus Eichenholz: Analoge Stereoskope, in denen Baumstümpfe zu sehen sind, auf denen seltsame rote Pilze und Flechten zu wachsen scheinen – die sich bei näherem Hinsehen als Fleisch herausstellen. Krawiec bringt spielerisch zwei unterschiedliche Arten toter Natur zusammen, pflanzliche und tierische – und hinterfragt damit Verwertungspraktiken.

Von Wanderungen bringt Albert Coers Stöcke mit, die er unterwegs aus aufgelesenen Ästen hergestellt und als vielfältig einsetzbare Hilfsmittel benutzt hat, v.a. zur Entlastung beim Gehen („Bastoni“). Sie stammen aus Wäldern in der Umgebung von z.B. Halifax, Flagstaff, Signes, Bern, Nördlingen. Mit der Rückkehr in den stärker von Zivilisation und Architektur geprägten Raum lässt er sie zurück – und hält dies in Fotos fest.

Text: Albert Coers, Januar 2023

© Angela Bröhan, aus der Serie „Here, there and everywhere“
© Angela Bröhan, aus der Serie „Here, there and everywhere“
© Jens Schünemann, aus der Serie „Unsere kleinen Freunde“
© Jens Schünemann, aus der Serie „Unsere kleinen Freunde“
© Sabine Wild, aus der Serie „Territorien“
© georgia Krawiec, aus der Serie „Kahlschlag“
© georgia Krawiec, aus der Serie „Kahlschlag“
© georgia Krawiec, aus der Serie „Kahlschlag“
© Albert Coers, aus der Serie „bastoni“
© Albert Coers, aus der Serie „bastoni“

Friday, Feb 24, 2023, 6 pm
Opening Reception

Saturday, Mar 25, 2023, 2 – 6 pm
Finissage

Freitag, 24. Feb 2023, 18 Uhr
Vernissage

Samstag, 25. März 2023, 14 – 18 Uhr
Finissage

ep.contemporary

Feb 25 — Mar 25, 2023

Pohlstraße 71 · 10785 Berlin
[District · Ortsteil: Tiergarten | Borough · Bezirk: Mitte]

Opening hours: Thu & Fri 3 – 6:30 pm, Sat 2 – 6 pm
Öffnungszeiten: Do & Fr 15 – 18:30 Uhr, Sa 14 – 18 Uhr

Admission free · Eintritt frei

Current photography exhibitions/events recommended in…
Berlin | Mitte

Akademie der Künste | Michael Ruetz »Poesie der Zeit« Timescapes 1966–2023

Botschaft der Republik Peru | Karin & Hans-Dieter Brand »DAR ESPERANZA«

Alfred Ehrhardt Stiftung | Alfred Ehrhardt & Rolf Tietgens »Hamburger Hafen und Norddeutsche Küste«

Robert Morat Galerie | Hannah Hughes »Solid Slip«

f³ – freiraum für fotografie | F.C. Gundlach Foundation »A DAY OFF«

CHAUSSEE 36 Photo Foundation | Maisie Cousins »SMORGASBORD«

PiB Guide Nº53 MAR/APR 2024 © PiB (Photography in Berlin). COVER PHOTO: Wände, Mauern, Zäune und andere Begrenzungen, 1985-89 © Situation Kunst / Dietmar Riemann. Solo show »Innere Angelegenheiten« by Freundeskreis Willy-Brandt-Haus in Berlin-Kreuzberg, read more on page 4 & 5! +++ +++ 4 photos on right double page spread (p. 5, Top to Bottom/Left to Right): 1) Wände, Mauern, Zäune und andere Begrenzungen, 1985–89. 2) Renntage – Menschen auf der Trabrennbahn, (Ost-)Berlin-Karlshorst, 1975–76/1979. 3) Schaufenster, 1986–89. 4) Warten – Fotografien aus dem Pflegeheim St. Elisabeth-Stift Berlin, 1984–85. All images: © Situation Kunst / Dietmar Riemann. +++ PiB Guide Editor / V.i.S.d.P. / Art Direction: Julia Schiller · ele studio berlin. Printed by altmann-druck in Berlin-Köpenick, many thanks!

Current print issue
PiB Guide Nº53
MAR/APR2024

#pibguide

Discover great photography exhibitions in Berlin & beyond in PiB’s bi-monthly print issue, the PiB Guide! The PiB Guide Nº53 MAR/APR2024 has been published as a booklet, A6 format · 32 pages · English & German · worldwide shipping.

Order

Aktuelle Printausgabe
PiB Guide Nº53
MAR/APR 2024

#pibguide

Entdecke großartige Fotoausstellungen in Berlin & darüberhinaus in PiBs zweimonatlicher Printausgabe, dem PiB Guide! Der PiB Guide Nº53 MAR/APR 2024 ist erschienen als Booklet im DIN A6 Format · 32 Seiten · Deutsch & Englisch · weltweiter Versand.

Bestellen

PiB's E-Newsletter

Sign up for PiB's free, weekly eNewsletter and stay up-to-date in Berlin's vibrant photography scene! Assembled with love once a week in English & German for an international audience of photography enthusiasts, collectors, curators and journalists.

Free sign-up!
#pibnewsletter – the weekly, digital E-Newsletter by PiB Photography in Berlin
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.

You & PiB

Reach a dedicated audience of art & photography enthusiasts in Berlin & beyond – by presenting your exhibition/event or institution/product/service with PiB!

Read more
#Tags for this article:
Cart
Back To Top
Search