Group Exhibition · Gruppenausstellung
»übernatur«
Angela Bröhan, Albert Coers, georgia Krawiec, Jens Schünemann, Sabine Wild
Forces of nature, nature that is suffering and domesticated, transformed and copied, in amusement parks and habitats: the topic of “supernatural” offers a wide range of interpretation and reflection possibilities. Different photographic approaches and techniques become visible here – from more documentary to staged photography.
In her photographs from the series “Here, There and Everywhere”, Angela Bröhan shows nature in a strange mixture of imitation and appropriation. Where the sea and beach meet the architecture and infrastructure shaped by tourism, a backdrop is created that freely displays its artificiality – and thus transcends nature.
On the other hand, it is nature on a small scale that Jens Schünemann is interested in in his close-ups: Under the title “Our little friends”, however, it is not about biological studies, but about the appearance of vermin in people’s everyday living environment. Vermin, according to Schünemann, “bring us back the wilderness – unnoticed, unwanted, undeterred.”
Sabine Wild photographs zoo cages from the 1960s, often built in series – as a strictly defined grid that is only broken up by a few props. Sacks, ropes, tree stumps are meant to refer to the idea of wilderness. Grids also form the grids and the tiles in the background, the pattern of which Wild reveals to be an attempt to distract from the clinically sterile character of the dwellings.
In the “KAHLschlag” series, georgia Krawiec shows mask-like, two-eyed objects made of oak: analogue stereoscopes in which tree stumps can be seen on which strange red mushrooms and lichen seem to be growing – which, on closer inspection, turn out to be meat. Krawiec playfully brings together two different types of dead nature, plant and animal – and thus questions recycling practices.
Albert Coers brings sticks back from hikes, which he made from branches he picked up and used as a variety of aids, especially to relieve the strain when walking (“bastoni”). They come from forests around e.g. Halifax, Flagstaff, Signes, Bern, Nördlingen. Returning to a space more strongly influenced by civilization and architecture, he leaves them behind – and captures this in photos.
Text: Albert Coers, January 2023
Naturgewalten, die leidende und domestizierte, überformte und kopierte Natur, in Freizeitparks und Lebensräumen: Das Thema „übernatur“ bietet vielfältige Interpretations- und Reflexionsmöglichkeiten. Unterschiedliche fotografische Ansätze und Techniken werden hier sichtbar – von der eher dokumentarischen bis zur inszenierten Fotografie.
Angela Bröhan zeigt in ihren Fotografien der Serie „Here, There and Everywhere“ Natur in einer seltsamen Mischung aus Nachahmung und Aneignung. Dort, wo Meer und Strand auf die vom Tourismus geprägte Architektur und Infrastruktur treffen, entsteht eine Kulisse, die ihre Künstlichkeit frei zur Schau stellt – und so über die Natur hinausgeht.
Natur im Kleinen ist es dagegen, die Jens Schünemann in seinen Nahaufnahmen interessiert: Unter dem Titel „Unsere kleinen Freunde“ geht es aber nicht um biologische Studien, sondern um das Auftauchen von Ungeziefer im alltäglichen Wohn-Umfeld des Menschen. Ungeziefer, so Schünemann, „bringt uns die Wildnis zurück – unbemerkt, unerwünscht, unbeirrbar.“
Sabine Wild fotografiert Zoo-Käfige aus den 1960er Jahren, oft in Serie errichtet – als streng durchdekliniertes Raster, das nur durch wenige Requisiten aufgelöst wird. Säcke, Seile, Baumstümpfe sollen auf die Vorstellung von Wildnis verweisen. Raster bilden auch die Gitter und die Fliesen im Hintergrund, deren Muster Wild als Versuch entlarvt, vom klinisch sterilen Charakter der Behausungen abzulenken.
In der Serie „KAHLschlag“ zeigt georgia Krawiec maskenartige, zweiäugige Objekte aus Eichenholz: Analoge Stereoskope, in denen Baumstümpfe zu sehen sind, auf denen seltsame rote Pilze und Flechten zu wachsen scheinen – die sich bei näherem Hinsehen als Fleisch herausstellen. Krawiec bringt spielerisch zwei unterschiedliche Arten toter Natur zusammen, pflanzliche und tierische – und hinterfragt damit Verwertungspraktiken.
Von Wanderungen bringt Albert Coers Stöcke mit, die er unterwegs aus aufgelesenen Ästen hergestellt und als vielfältig einsetzbare Hilfsmittel benutzt hat, v.a. zur Entlastung beim Gehen („Bastoni“). Sie stammen aus Wäldern in der Umgebung von z.B. Halifax, Flagstaff, Signes, Bern, Nördlingen. Mit der Rückkehr in den stärker von Zivilisation und Architektur geprägten Raum lässt er sie zurück – und hält dies in Fotos fest.
Text: Albert Coers, Januar 2023
Friday, Feb 24, 2023, 6 pm
Opening Reception
Saturday, Mar 25, 2023, 2 – 6 pm
Finissage
Freitag, 24. Feb 2023, 18 Uhr
Vernissage
Samstag, 25. März 2023, 14 – 18 Uhr
Finissage
Feb 25 — Mar 25, 2023
Pohlstraße 71 · 10785 Berlin
[District · Ortsteil: Tiergarten | Borough · Bezirk: Mitte]
Opening hours: Thu & Fri 3 – 6:30 pm, Sat 2 – 6 pm
Öffnungszeiten: Do & Fr 15 – 18:30 Uhr, Sa 14 – 18 Uhr
Admission free · Eintritt frei
Photography exhibitions/events in…
PiB Guide Nº57 NOV/DEC 2024 © PiB (Photography in Berlin). COVER PHOTO: Rineke Dijkstra, Vondelpark, Amsterdam, June 10, 2005 © Rineke Dijkstra, Galerie Max Hetzler, Marian Goodman Gallery and Galerie Jan Mot. Solo show »Still — Moving Portraits 1992-2024« at Berlinische Galerie in Berlin-Kreuzberg, read more on page 4 & 5! +++ 2 photos on right double page spread (p. 5): Kolobrzeg, Poland, July 25, 1992, 2 Vondelpark, Amsterdam, June 10, 2005 © Rineke Dijkstra, Galerie Max Hetzler, Marian Goodman Gallery and Galerie Jan Mot. +++ PiB Guide Editor / V.i.S.d.P. / Art Direction: Julia Schiller & Oliver Schneider · www.ele-studio.de +++ Printed on 100% recycling paper in Berlin-Köpenick by altmann-druck, many thanks!
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