3 complementary exhibitions
»Queerness in Photography«
Under Cover . A Secret History of Cross-Dressers . Sébastien Lifshitz Collection
Casa Susanna . Cindy Sherman Collection
Orlando . Curated by Tilda Swinton
C/O Berlin presents the exhibition »Queerness in Photography« from Sep 17, 2022 to Jan 18, 2023. The opening will be held on Friday, Sep 16, 2022, at 20:00, at C/O Berlin in the Amerika Haus at Hardenbergstraße 22–24, 10623 Berlin.
A young man looks gracefully at the camera, his head slightly turned, delicate rouge shimmering on his high cheekbones, lips painted a seductive red, and light blue eye shadow glistening on his eyelids. In this half-portrait, his pink-lacquered fingers touch his right cheek, and a ring features prominently on his pinkie. Is this actually the likeness of a woman? Are we able to determine a person’s identity simply by reading gender-specific visual codes?
C/O Berlin examines the representation of identity, gender, and sexuality in photography in three complementary exhibitions entitled »Queerness in Photography«, ranging from historical image material that shows the act of photographing as a way to find one’s identity, a documentation of a safe space that is unique in the history of photography, to contemporary forms of expressing gender fluidity, all of which bring up the question of whether socially constructed genders are even topical today. Since the invention of the medium in 1839, photography has not only depicted people; it has also significantly influenced their position in society and politics due to the way that photography visually categorizes people based on their physical characteristics, behavior, and clothing. By marking constructed gender roles, they also became a medium of stigmatization and discrimination. Just as the current discourse on the rights of the LGBTQIA+ community is continually developing all over the world, terms and topics are constantly being renegotiated, and the photographic vocabulary for the visual depiction of queerness has also multiplied. The three exhibitions on »Queerness in Photography« reveal a complex panorama and show that photography can also be an act of liberation and self-empowerment. By visualizing one’s own identity or documenting the common solidarity in the queer community, new forms of artistic representation are created.
C/O Berlin präsentiert vom 17. Sep 2022 bis 18. Jan 2023 die Ausstellung Queerness in Photography. Die Eröffnung findet am Freitag, den 16. Sep 2022, um 20:00 bei C/O Berlin im Amerika Haus in der Hardenbergstraße 22–24, 10623 Berlin statt.
Leicht zur Seite geneigt blickt ein junger Mann mit Anmut in die Kamera, auf den markanten Wangenknochen schimmert zart das Rouge, die Lippen glänzen in einem verführerischen Rot, während über der Augenpartie zart hellblauer Lidschatten glänzt. Sanft berühren seine Finger mit rosa lackierten Nägeln die rechte Wange des Halbporträts, am kleinen Finger steckt prominent ein Ring. Oder ist es nicht doch das vermeintliche Abbild einer Frau? Können wir anhand geschlechtsspezifischer visueller Codes überhaupt entscheiden, welche Identität eine Person hat?
In drei komplementären Ausstellungen untersucht C/O Berlin mit Queerness in Photography die fotografische Darstellung von Identität, Geschlecht und Sexualität: von historischem Bildmaterial, das den Akt des Fotografierens als Akt der Identitätsfindung zeigt, über einen einzigartigen Safe Space in der Fotografiegeschichte bis hin zu zeitgenössischen Ausdrucksformen von Geschlechterfluidität, welche die Frage aufwerfen, ob sozial konstruierte Geschlechter heutzutage überhaupt noch zeitgemäß sind. Denn seit ihrer Erfindung im Jahr 1839 hat Fotografie Menschen nicht nur abgebildet, sondern auch ihre gesellschaftspolitische Position maßgeblich geprägt, indem die Fotografie Personen aufgrund von physischen Merkmalen, Verhalten oder Kleidung visuell kategorisiert hat. Durch das Einschreiben von konstruierten Geschlechterrollen wurde sie auch zum Medium der Stigmatisierung und Diskriminierung. Genauso wie sich der aktuelle Diskurs über die Rechte der LGBTQIA+ Community weltweit kontinuierlich weiterentwickelt, Begrifflichkeiten und Themen fortlaufend neu ausgehandelt werden, so hat sich auch das fotografische Vokabular zur visuellen Abbildung von Queerness vervielfältigt. Die drei Ausstellungen zu Queerness in Photography offenbaren ein vielschichtiges Panorama und zeigen, dass Fotografie auch ein Akt der Befreiung und Selbstermächtigung sein kann. Indem die eigene Identität visualisiert oder der gemeinschaftliche Zusammenhalt in der queeren Community dokumentiert wird, entstehen neue künstlerische Formen von Repräsentation.
In the exhibition »Under Cover . A Secret History of Cross-Dressing«, C/O Berlin presents the collection of amateur photographs that French director and filmmaker Sébastien Lifshitz has amassed over several decades. Since the 1860s people used the medium of photography to question and challenge their assigned gender identity based on clothing or physical traits. Without knowledge of the particular genesis or personal motivation of the individual photographs, these depictions clearly express the wish of the people portrayed to explore themselves before the camera: in addition to the rebellion against imposed social expectations and political regulations they become aware of their own identity in the photographic self-portraits.
Divided into various sections, the Lifshitz Collection spans 120 years of queer forms of representation and culturally localizes global phenomena such as cross-dressing in the visual arts such as the theater or cabaret. In addition to androgynous persons in suits, the early forerunners of RuPaul’s extravagant drag queens, and women who marry other women in mock weddings, there are many forms of visual representation for feminism, LGBTQIA+ rights, trans people and the liberalization of sexuality in »Under Cover . A Secret History of Cross-Dressing . Sébastien Lifshitz Collection«. Social progress is visually anticipated in the historical image material, which was only achieved because people behaved in a nonconformist matter or defied the binary attributions of gender conventions. The visual documents of the Lifshitz Collection are among the more significant discoveries of the recent history of photography, which also fill a blank in cultural memory.
»Casa Susanna . Cindy Sherman Collection« presents original photographs of Casa Susanna from the collection of the photographer who is probably the world’s most famous artist of disguise. “I found the Casa Susanna photos in an actual scrap book that was for sale at an antiques flea market in New York City about 17 years ago. The scrap book itself wasn’t worth saving but the photos blew my mind,” explains Sherman about her historical discovery. Casa Susanna was a safe space for cross-dressers and trans women in Hunter, New York, in the 1950s and 1960s. Within this small community, members could together explore their identities – at a time when lifestyles, sexuality, and gender deviating from heteronormative expectations and conventions were stigmatized and even prosecuted. The act of photographing within this community was socially volatile, since the members were documenting something that was not allowed at the time: a life outside of socially constructed gender roles as well as personal growth that was based on an individual’s own needs.
The visual world of Casa Susanna reveals the solidarity within this community as well as the light-heartedness and joy of people who are allowed to be themselves. Simultaneously, due to the fact that issues such as transidentity, sexuality, and cross-dressing had been taboo in society for decades, the visual testimony from Casa Susanna continues to have a mysterious character, since the protagonists and photographers can no longer explain their intentions. These pictures confront us today with questions about sexuality and identity: are men who wear women’s clothes necessarily gay? What makes a woman in a photograph into a woman? Who establishes the criteria? Is it the viewer? The works from Sherman’s collection, together with the Lifshitz Collection, create a unique and empowering queer image archive at C/O Berlin – one that must be preserved and appreciated by future generations.
In 1992 Tilda Swinton played the gender-nonconforming lead role in Sally Potter’s award-winning film Orlando, which was based on the eponymous novel written by Virginia Woolf in 1928. Woolf’s novel tells the story of a young aristocrat who lives for centuries. Without aging, the character in the novel is also able to mysteriously change his gender. “I see Orlando as a story about the life of a person who is striving to completely free himself from the constructs of gender and social norms,” is how Swinton describes the subject. Her androgyny in the film contributed to her image as one of the most versatile actors of her generation and ultimately established her as an icon in the LGBTQIA+ community. Against the backdrop of the book and the film, Swinton was commissioned by the magazine Aperture to curate the exhibition Orlando for C/O Berlin. Gender fluidity and the idea of a limitless awareness are interwoven in a totally new way within the exhibition.
The works in »Orlando . Curated by Tilda Swinton«, some of which were created especially for the show, present various perspectives on questions of identity, gender, origin, and sexuality. Through the diversity of artistic approaches and perspectives, common concepts, forms of representation, and power relations are broken. Through the choice of the artists, their artistic new interpretation of the topics, and the identity-bestowing construction of new narratives, generally marginalized or underrepresented views are given a stage. The visual reflection of human existence in its diversity is at the same time an inspiring call for impartiality, empathy, and tolerance in contemporary art photography.
The exhibition presents works by the artists Zackary Drucker, Lynn Hershman Leeson, Paul Mpagi Sepuya, Jamal Nxedlana, Elle Pérez, Walter Pfeiffer, Sally Potter, Viviane Sassen, Collier Schorr, Mickalene Thomas, and Carmen Winant.
In Cooperation with:
Aperture | Les Rencontres d’Arles
Made possible by:
Capital Cultural Fund (Hauptstadtkulturfonds)
As Part of:
Berlin Art Week 2022
C/O Berlin zeigt mit Under Cover . A Secret History of Cross-Dressers . Sébastien Lifshitz Collection die von dem französischen Filmemacher Sébastien Lifshitz über mehrere Jahrzehnte zusammengetragene Sammlung von Amateurfotografien. Seit den 1860er-Jahren nutzten Menschen das Medium, um ihre durch Kleidung oder physische Merkmale zugeschriebene Geschlechtsidentität zu be- und hinterfragen. Ohne die jeweiligen Entstehungsgeschichten oder persönlichen Beweggründe zu kennen, wird in diesen Darstellungen der Wunsch der Porträtierten deutlich, sich selbst vor der Kamera zu erforschen: neben dem Aufbegehren gegenüber aufgezwungenen, gesellschaftlichen Erwartungen und politischen Regulierungen machen sie sich im fotografisch produzierten Selbstbildnis der eigenen Identität bewusst.
Unterteilt in mehrere Kapitel umspannt die Sammlung Lifshitz nicht nur 120 Jahre von queeren Darstellungsformen, sondern verortet weltweite Phänomene wie das Cross-Dressing kulturgeschichtlich in den darstellenden Künsten wie beispielsweise Theater oder Cabaret. Neben androgynen Personen in Anzügen, den frühen Wegbereiter:innen von RuPauls extravaganten Drag Queens oder Frauen, die andere Frauen in nachgespielten Hochzeiten (mock weddings) heiraten, befinden sich in Under Cover . A Secret History of Cross-Dressers . Sébastien Lifshitz Collection eine Vielzahl von visuellen Repräsentationsformen für Feminismus, LGBTQIA+ Rechte, Transidentität und der Liberalisierung von Sexualität. Dadurch wird in dem historischen Bildmaterial zugleich visuell der gesellschaftliche Fortschritt vorweggenommen, der nur deshalb erreicht wurde, weil Menschen sich non-konform verhalten oder den binären Zuschreibungen von Geschlechterkonventionen getrotzt haben. Die visuellen Zeugnisse der Sammlung Lifshitz gehören somit zu den bedeutsameren Entdeckungen der jüngeren Fotografiegeschichte, die eine Leerstelle im kulturellen Gedächtnis füllt. Die Ausstellung wurde produziert von Les Rencontres d‘Arles.
Mit Casa Susanna . Cindy Sherman Collection präsentiert die wohl berühmteste Verkleidungskünstlerin der Welt Originalbilder der Casa Susanna aus ihrer eigenen Sammlung. „Ich habe die Casa Susanna-Fotos in einem Sammelalbum gefunden, das vor etwa 17 Jahren auf einem Antiquitätenflohmarkt in New York City verkauft wurde. Das Sammelalbum selbst war es nicht wert, gerettet zu werden, aber die Fotos haben mich begeistert“, erklärt Sherman über ihre historische Entdeckung. Casa Susanna war in den 1950er- und 1960er-Jahren ein Safe Space für Cross- Dresser:innen und trans Frauen in Hunter, New York. Innerhalb dieser kleinen Community konnten die Mitglieder gemeinsam ihre Identität erforschen – zu einer Zeit, in der Lebensentwürfe, Sexualität und Geschlecht abseits heteronormativer Vorstellungen und Konventionen stigmatisiert oder sogar strafrechtlich verfolgt wurden. Der Akt des Fotografierens innerhalb dieser Community war von höchster sozialer Explosivität, da die Mitglieder visuell dokumentierten, was zu dieser Zeit nicht sein durfte: ein Leben außerhalb sozial konstruierter Geschlechterrollen sowie eine auf den eigenen Bedürfnissen basierende Persönlichkeitsentwicklung. Dabei offenbart die Bilderwelt der Casa Susanna nicht nur den Zusammenhalt und die Solidarität innerhalb dieser Community, sondern es wird eine in die Bilder eingeschriebene Unbeschwertheit und Fröhlichkeit spürbar, die gerade deshalb entstand, da sich Menschen dort frei entfalten konnten.
Zugleich besitzen diese visuellen Spuren der Casa Susanna – aufgrund einer jahrzehntelangen, gesellschaftlichen Tabuisierung von Themen wie Transidentität, Sexualität und Cross-Dressing – weiterhin einen rätselhaften Charakter, da die Protagonist:innen und Urheber:innen nicht mehr über ihre Intentionen selbst Zeug:innenschaft ablegen können. Vielmehr konfrontieren diese Bilder uns heutzutage mit Fragen über Sexualität und Identität: Ist ein Mann in Frauenkleidern schwul? Wann wird eine Frau in einer Fotografie zu einer Frau? Und wer entscheidet über die Kriterien? Wir als Betrachtende? Im Zusammenspiel mit der Sammlung Lifshitz entsteht somit bei C/O Berlin ein queeres Bildarchiv, das aufgrund seiner Einmaligkeit und eines identitätsstiftenden Charakters auch von zukünftigen Generationen aufbewahrt und wertgeschätzt werden muss.
1992 spielte die Schauspielerin Tilda Swinton in dem preisgekrönten Film Orlando (Regie Sally Potter), der auf dem gleichnamigen Roman von Virginia Woolf aus dem Jahr 1928 basiert, die Gender-nonkonforme Hauptrolle. Woolfs Romanvorlage erzählt die Geschichte einer jungen adligen Person, die Jahrhunderte lang lebt. Ohne zu altern, ist es der Romanfigur möglich, auf geheimnisvolle Weise das Geschlecht zu verändern. „Ich sehe Orlando als eine Geschichte über das Leben eines Menschen, der danach strebt, sich vollständig von den Konstruktionen des Geschlechts oder sozialer Normen zu befreien,“ beschreibt Swinton die Thematik. Ihre Androgynität in dem Film trug zu ihrem Image als eine der wandlungsfähigsten Schauspieler:innen ihrer Generation bei und etablierte sie endgültig als Ikone in der LGBTQIA+ Community. Hinter der Folie der Buch- und Filmvorlage hat Swinton im Auftrag des Magazins Aperture für C/O Berlin die Ausstellung Orlando zusammengestellt. Geschlechterfluidität und die Idee eines grenzenlosen Bewusstseins verweben sich hier auf eine neue Art innerhalb der Ausstellung.
Die zum Teil eigens für Orlando . Curated by Tilda Swinton konzipierten Arbeiten präsentieren unterschiedliche Blickrichtungen auf Fragen von Identität, Geschlecht, Herkunft und Sexualität. In der Vielfalt der künstlerischen Ansätze und Perspektiven werden gängige Vorstellungen, Darstellungsformen und Machtverhältnisse aufgebrochen. Durch die Auswahl der Künstler:innen, ihrer künstlerischen Neuinterpretation der Themen sowie der identitätsstiftenden Konstruktion von neuen Narrativen bekommen bisher häufig marginalisierte oder unterrepräsentierte Sichtweisen eine Bühne. Die visuelle Reflektion von menschlicher Existenz in ihrer Vielfalt ist zugleich ein inspirierendes Plädoyer für Unvoreingenommenheit, Empathie und Toleranz in der künstlerischen Fotografie der Gegenwart.
Die Ausstellung zeigt die Arbeiten der Künstler:innen: Zackary Drucker, Lynn Hershman Leeson, Paul Mpagi Sepuya, Jamal Nxedlana, Elle Pérez, Walter Pfeiffer, Sally Potter, Viviane Sassen, Collier Schorr, Mickalene Thomas und Carmen Winant. Die Ausstellung wurde organisiert von Aperture, New York.
Framework program
Feel free to sign-up for PiB's free weekly eNewsletter to stay up to date!
Friday, Sep 16, 2022, 8 pm
Opening Reception
Speakers: Felix Hoffmann (Chief Curator), Dr. Kathrin Schönegg (Curator), Sébastien Lifshitz (Curator and Collector). Moderation: Todd & Zoya. Performance: Mandhla. DJ-Sets: Bad Puppy, Lotic
Details
Monday, Sep 19, 2022, 7 – 9 pm
FRAMING AGNES
Queer Photo Film Club Screening. Documentary Feature, 2021, Chase Joynt, 75 min, Original with German Subtitles.
Venue: OYA CaféKneipe . Mariannenstraße 6 . 10997 Berlin
Details
Saturday, Oct 1, 2022, 12 – 1 pm
Curator’s Guided Tour with Sébastien Lifshitz
Collector and guest curator Sébastien Lifshitz guides through the exhibition and tells how he discovered the photographs and sorted them for the exhibition.
Details
Wednesday, Oct 5, 2022, 8:30 – 10 pm
CASA SUSANNA
Sincerely Queer . A cinematic retrospective by Sébastien Lifshitz. Film Screening, followed by a Q&A between Sébastien Lifshitz and the film journalist Thomas Abeltshauser.
Details
Thursday, Oct 6, 2022, 6 – 8 pm
Come Undone
Sincerely Queer . A cinematic retrospective by Sébastien Lifshitz. Film Screening. A summer romance full of innocent sensuality starts when eighteen-year-old Mathieu meets the handsome Cédric, who immediately charms him. Come Undone, Sébastien Lifshitz’s wonderfully sensual and uninhibited debut film with Jérémie Elkaïm und Stéphane Rideau has long been considered a classic of French Queer Cinema.
Details
Sunday, Oct 9, 2022, 11 am – 1 pm
Come Undone
Sincerely Queer . A cinematic retrospective by Sébastien Lifshitz. Film Screening. A summer romance full of innocent sensuality starts when eighteen-year-old Mathieu meets the handsome Cédric, who immediately charms him. Come Undone, Sébastien Lifshitz’s wonderfully sensual and uninhibited debut film with Jérémie Elkaïm und Stéphane Rideau has long been considered a classic of French Queer Cinema.
Details
Monday, Oct 10, 2022, 7 – 9 pm
SHORTS
Queer Photo Film Club Screening. With Quentin Worthington (Director of Memórias Reveladas) and Cana Bilir-Meier (Director of This Makes Me Want to Predict the Past). Moderation: Todd & Zoya.
5 short films: Techno Gender: Pyramid Revealed By A Sandstorm (2017, Raju Rage, 7 min), Memórias Reveladas (2019, Quentin Worthington, 23 min), Touching Feeling (2019, Aykan Safoğlu, 13 min), This Makes Me Want to Predict the Past (2019, Cana Bilir-Meier, 16 min), She Was a Full Body Speaker (2016, Evan Ifekoya, 18 min).
Details
Thursday, Oct 13, 2022, 6 – 8 pm
WILD SIDE
Sincerely Queer . A cinematic retrospective by Sébastien Lifshitz. Film Screening.
Details
Sunday, Oct 16, 2022, 11 am – 1 pm
WILD SIDE
Sincerely Queer . A cinematic retrospective by Sébastien Lifshitz. Film Screening.
Details
Wednesday, Oct 19, 2022, 6:30 – 8 pm
QUEERNESS WITHIN/WITHOUT THE ARCHIVE
Panel Discussion with Katja Koblitz (Spinnboden Lesbian Archive and Library), E-J Scott (Museum of Transology), Jonelle Twum (Black Archives Sweden). Moderation: Renaud Chantraine (LGBTQI Archives Collective in Paris).
What makes an archive queer? How do queer people use archives, and how do archives use us? Can any archive be queered, and, if so, can its queerness be defined? These questions and more are taken up in a panel discussion.
Details
Thursday, Oct 20, 2022, 6 – 8 pm
THE INVISIBLES
Sincerely Queer . A cinematic retrospective by Sébastien Lifshitz. Film Screening.
Details
Saturday, Oct 22, 2022, 7 – 9 pm
GENITALS ON TRIAL
Performance with Giegold & Weiß – with Janina Röhrig, Max Appenroth and more. Moderation: Todd & Zoya.
Details
Sunday, Oct 23, 2022, 11 am – 1 pm
THE INVISIBLES
Sincerely Queer . A cinematic retrospective by Sébastien Lifshitz. Film Screening.
Details
Thursday, Oct 27, 2022, 6 – 8 pm
BAMBI
Sincerely Queer . A cinematic retrospective by Sébastien Lifshitz. Film Screening.
Details
Sunday, Oct 30, 2022, 11 am – 1 pm
BAMBI
Sincerely Queer . A cinematic retrospective by Sébastien Lifshitz. Film Screening.
Details
Thursday, Nov 3, 2022, 6 – 8 pm
LITTLE GIRL
Sincerely Queer . A cinematic retrospective by Sébastien Lifshitz. Film Screening.
Details
Sunday, Nov 6, 2022, 11 am – 1 pm
LITTLE GIRL
Sincerely Queer . A cinematic retrospective by Sébastien Lifshitz. Film Screening.
Details
Monday, Nov 7, 2022, 7 – 8:30 pm
PATERNAL RITES BY JULES ROSSKAM
Queer Photo Film Club Screening. Film Screening.
Details
Thursday, Nov 10 + Nov 17, 2022, 7 – 9 pm
AFTER WORK TOUR + DRINK
Guided Tour, held in German.
Details
Thursday, Nov 24, 2022, 7 pm – 12 am
C/O BERLIN × UFA . DIVERSITY IN FRONT OF AND BEHIND THE CAMERA
Panel Discussion. Visibility – equal opportunities – self-evidence.
Details
Saturday & Sunday, Dec 9 — 10, 2022
»C/O Digital Festival . New Values«
Details
Thursday, Dec 29, 2022, 11 am – 8 pm
»BOOK BAZAAR«
Books for reduced prices from our archives.
Details
Thursday, Jan 5, 2023, 7 – 9 pm
AFTER WORK TOUR + DRINK
Guided Tour, held in German.
Details
Saturday, Jan 14, 2023, 5 pm – 3 am
IMAG(IN)ING QUEER UTOPIAS
Panel Discussion + Performances by House of Living Colors.
Details
Guided Tours
Public Guided Tours: Saturdays & Sundays at 2 pm (held in German) + 4 pm (held in English).
Individual Guided Tours (held in English and other languages) as well as Guided Tours for classes can be booked as well.
Details
Sep 17, 2022 — Jan 18, 2023
Opening Reception: Friday, Sep 16, 8 pm
+ Framework program: please see above
Amerika Haus · Hardenbergstraße 22-24 · 10623 Berlin
[District: Charlottenburg | Borough: Charlottenburg-Wilmersdorf]
Opening hours: Daily 11 am – 8 pm
Admission: 10 € / reduced 6 € | Online Ticket
Photography exhibitions/events in…
PiB Guide Nº58 JAN/FEB 2025 © PiB (Photography in Berlin). © PiB (Photography in Berlin). COVER PHOTO: Rotimi Fani-Kayode, Adebiyi, 1989 © Rotimi Fani-Kayode. Courtesy of Autograph, London. Group show »A World in Common. Contemporary African Photography« at C/O Berlin in Berlin-Charlottenburg, read more on page 4 & 5! +++ 3 photos on right double page spread (p. 5), top to bottom right: 1) Dawit L. Petros, Untitled (Prologue III), Nouakchott, Mauritania, 2016 © Dawit L. Petros. Courtesy of the artist and Tiwani Contemporary. 2) Lebohang Kganye, Re shapa setepe salenyalo II, 2013 © Lebohang Kganye. Courtesy of the artist. 3) Rotimi Fani-Kayode, see cover credits. +++ PiB Guide Editors / V.i.S.d.P. / Art Direction: Julia Schiller & Oliver Schneider
Current print issue
PiB Guide Nº58
JAN/FEB 2025
#pibguide
Discover great photography exhibitions in Berlin & beyond in PiB’s bi-monthly print issue, the PiB Guide! The PiB Guide Nº58 JAN/FEB 2025 has been published as a booklet, A6 format · 36 pages · English & German · worldwide shipping.
Aktuelle Printausgabe
PiB Guide Nº58
JAN/FEB 2025
#pibguide
Entdecke großartige Fotoausstellungen in Berlin & darüberhinaus in PiBs zweimonatlicher Printausgabe, dem PiB Guide! Der PiB Guide Nº58 JAN/FEB 2025 ist erschienen als Booklet im DIN A6 Format · 36 Seiten · Deutsch & Englisch · weltweiter Versand.