Überspringen zu Hauptinhalt

New print issue • Neue Printausgabe

PiB Guide Nº50 SEP/OCT 2023

A6 format · 28 pages · English & German

Order now · Jetzt bestellen!
PiB Guide Nº50 SEP/OCT 2023 © PiB (Photography in Berlin). COVER PHOTO: From the series “Contrapasso” © Massimiliano Corteselli. Group show »Jahrgang S1EB7EHN« by Ostkreuzschule für Fotografie at Konnekt.Berlin in Berlin-Marzahn, read more on page 4 & 5! +++ 4 photos on right double page spread (p. 5), from top left to bottom right: 1) »…it's easier for me like that…« © Giulia Thinnes. 2) NBSW © Meret Eberl. 3) Contrapasso © Massimiliano Corteselli. 4) Unter Bäumen © Ania Sudbin. +++ Photo on bottom double-page spread (p. 15): René and Georgette Magritte with their dog, 1967, silver gelatin print, 40 × 40 cm © Lothar Wolleh Estate, Berlin. Solo show at Lothar Wolleh Raum, Berlin-Mitte. +++ PiB Guide Editor / V.i.S.d.P. / Art Direction: Julia Schiller @julia.schiller_ · ele studio berlin · www.ele-studio.de +++ Printed on 100% recycling paper in Berlin-Köpenick by altmann-druck, many thanks!

Group Exhibition · Gruppenausstellung

»Bildfenster – Fensterbild«

Björn Albert, Erwin Blumenfeld, Bill Brandt, Brassai, Alain Daussin, De Gambs, Robert Doisneau, Francois Dupuy, Bastian Gehbauer, René Groebli, Heinz Hajek-Halke, Sam Haskins, Eva Ionesco, Wolfgang Krolow, Will McBride, Bruno Merbitz, Michael Ruetz, André Sas, Jan Saudek, Toni Schneiders, Karin Székessy, Jerry Norman Uelsmann, Harf Zimmermann

Curated by · Kuratiert von: Mathilde Leroy

“Photography is a window” according to the French writer and poet Michel Butor. The glossy photographic print and its margin as well as the act of photographing, of framing a moment of reality, are reminiscent of the rectangular frame of a window. The camera itself reminds us of this analogy. Likewise the glass lens of the camera draws parallels to a skylight window, the glass lens functioning primarily to let varying degrees of light through.

These fundamental, often banal openings, bridge and simultaneously frame the interior and exterior and so are intrinsic to the process and outcome of image creation. It is no coincidence that the first successful print in the history of photography, taken by Nicéphore Niepce in 1827, captures the view from the window of his house.

From this moment forth, windows, whether in the background of a composition or as the main subject, have appeared in every genre of the photographic medium. As a framework for exploring the world, the Other, and sometimes oneself, the window fascinates and questions.

The group exhibition ‘From window views to windows on view’ gathers a unique selection of photographs from the Collection De Gambs and the Heinz Hajek-Halke Estate. Offering a visual journey through the themes of the collection – historical, nude, and experimental photography – this presentation brings together prints from the 1930s to the 2020s, many of which are being shown for the first time.

From window views to windows on view, the images exhibited offer a variety of perspectives. With its geometric structure, the window is an ideal frame for aesthetic compositions. Some photographers play on its effects of transparency to create a foggy reality. Others explore its source of light to bring out their subjects in intimate backlighting. As the junction between the interior and exterior worlds, the window also acquires a symbolic function in some images.

Open to curiosity, contemplation, voyeurism, and infinite daydreams, the window is most inviting to creation.

„Die Fotografie ist ein Fenster“, so der französische Schriftsteller und Dichter Michel Butor. Der glänzende Abzug und sein Rand wie auch der Akt des Fotografierens, der einen Augenblick der Realität einrahmt, erinnern an den rechteckigen Rahmen des Fensters. Ganz zu schweigen von der Kamera selbst. Wie ein Oberlicht lässt die Glaslinse des fotografischen Objektives, mehr oder weniger offen, das Licht durchscheinen.

Diese einfache Öffnung im Inneren eines Gebäudes, die Tageslicht und Luft reinlässt, bildet den Mittelpunkt der Bildgestaltung. Es ist kein Zufall, dass der erste erfolgreiche Abzug in der Geschichte der Fotografie, aufgenommen von Nicéphore Niepce im Jahr 1827, den Blick aus dem Fenster seines Hauses zeigt.

Seitdem sind Fenster, ob im Hintergrund einer Komposition oder als Hauptmotiv, in jedem Genre des fotografischen Mediums zu finden. Als Rahmen für die Erkundung der Welt, des Anderen und manchmal auch der eigenen Person, fasziniert das Fenster und wirft Fragen auf.

Die Gruppenausstellung ‘Bildfenster Fensterbild’ zeigt durch das Prisma des Fensters ausgewählte Fotografien aus der Collection De Gambs und dem Heinz Hajek Halke Estate. Die Präsentation lädt ein auf eine visuelle Reise durch die Schwerpunkte der Sammlung historische, Akt und experimentelle Fotografie. Viele der ausgestellten Abzüge aus dem Zeitraum von 1930er bis 2020er werden zum ersten Mal gezeigt.

Von Fensteraussicht bis Fensteransicht bieten die gezeigten Bilder eine Vielzahl von Perspektiven. Mit seiner geometrischen Struktur ist das Fenster ein idealer Rahmen für ästhetische Kompositionen. Einige Künstler*innen spielen mit seiner Tr ansparenz, um eine neblige Realität zu schaffen. Andere erkunden seine Lichtquelle, um ihre Motive in intimer Hintergrundbeleuchtung zur Geltung zu bringen. Als Schnittstelle zwischen Innen und Außenwelt übernimmt das Fenster in manchen Bildern auch eine symbolische Funktion.

Offen für Neugier, Kontemplation, Voyeurismus und unendliche Tagträume, ist das Fenster eine der schönsten Einladungen zur kreativen Schöpfung.

© Karin Székessy, Lotta am Fenster, 2013, Courtesy the artist and CHAUSSEE 36
© Heinz Hajek-Halke Estate, Der Angsttraum, 1946-1953, Courtesy CHAUSSEE 36
© Bastian Gehbauer, Portal (2020), Scheiben II, Courtesy the artist and CHAUSSEE 36
© Björn Albert, courtesy VG-Bild Kunst Bonn and CHAUSSEE 36
© René Groebli, #526, 1952, Courtesy the artist and CHAUSSEE 36
© René Groebli, Courtesy the artist and CHAUSSEE 36 PHOTO FOUNDATION

Framework program

Accompanying events for this exhibition will be announced here in time. Also feel free to sign up for PiB's free, weekly eNewsletter for upcoming highlights & events!

Saturday, September 16, 2023, 7 – 9 pm
Opening reception

Begleitprogramm

Begleitende Veranstaltungen zu dieser Ausstellung werden rechtzeitig hier bekannt gegeben. Melde dich auch gerne für PiBs kostenlosen, wöchentlichen eNewsletter an für eine Übersicht bevorstehender Highlights & Veranstaltungen!

Samstag, 16. September 2023, 19 – 21 Uhr
Vernissage

Chaussee 36 Photography

Sep 20 — Oct 21, 2023

Chausseestraße 36 · 10115 Berlin
[District · Ortsteil: Mitte | Borough · Bezirk: Mitte]

Opening hours: Wed – Sat 1 – 6 pm
Öffnungszeiten: Mi – Sa 13 – 18 Uhr

Admission free · Eintritt frei

Current photography exhibitions/events recommended in…
Berlin | Mitte

KW Institute for Contemporary Art | Coco Fusco »Tomorrow, I Will Become an Island«

KW Institute for Contemporary Art | »SKIN IN THE GAME«

f³ – freiraum für fotografie | Robert Lebeck »Hierzulande (In this Country)«

Alexander und Renata Camaro Stiftung | »Schatten aus Licht. Lothar Wolleh und Alexander Camaro«

Robert Morat Galerie | Roger Eberhard »Escapism«

nüüd.berlin gallery | Moritz Koch »Nightmare in Paradise«

PiB Guide Nº50 SEP/OCT 2023 © PiB (Photography in Berlin). COVER PHOTO: From the series “Contrapasso” © Massimiliano Corteselli. Group show »Jahrgang S1EB7EHN« by Ostkreuzschule für Fotografie at Konnekt.Berlin in Berlin-Marzahn, read more on page 4 & 5! +++ 4 photos on right double page spread (p. 5), from top left to bottom right: 1) »…it's easier for me like that…« © Giulia Thinnes. 2) NBSW © Meret Eberl. 3) Contrapasso © Massimiliano Corteselli. 4) Unter Bäumen © Ania Sudbin. +++ PiB Guide Editor / V.i.S.d.P. / Art Direction: Julia Schiller @julia.schiller_ · ele studio berlin · www.ele-studio.de +++ Printed on 100% recycling paper in Berlin-Köpenick by altmann-druck, many thanks!

PiB’s current print issue
PiB Guide Nº50
SEP/OCT 2023

#pibguide

Discover great photography exhibitions/events in Berlin in PiB’s bi-monthly print issue, the PiB Guide. The PiB Guide Nº50 SEP/OCT 2023 has been published as a booklet, A6 format · 28 pages · English & German · worldwide shipping.

Order your copy

Editorial deadlines · Redaktionsschlüsse

Print

You would like to publish something in the forthcoming PiB Guide Nº51 NOV/DEC 2023? The printing deadline is Thursday, October 19th 2023.

Online

PiB Online Features (= comprising a Website Feature + eNewsletter Feature + Social Media Posts) are possible at any time. PiB’s weekly eNewsletter is usually sent out on Tuesdays – for inclusion please send us your materials until Thursday (6 pm) the week before.

☞ Additional infos can be found in PiB’s media kit. Please get in touch for the current advertising rates.

Print

Du möchtest gerne etwas im kommenden PiB Guide Nº51 NOV/DEC 2023 veröffentlichen? Druckschluss ist Donnerstag, der 19. Oktober 2023.

Online

PiB Online-Features (= bestehend aus Website-Feature + eNewsletter-Feature + Social Media Posts) sind jederzeit möglich. PiBs wöchentlicher eNewsletter wird in der Regel dienstags versendet – für die Aufnahme darin senden Sie uns Ihr Material bitte bis spätestens Donnerstag (18 Uhr) der Vorwoche.

☞ Weitere Infos sind in PiBs Mediakit zu finden. Kontaktiere uns gerne bzgl. der aktuellen Anzeigenpreise.

PiB's E-Newsletter

Sign up for PiB's free, weekly eNewsletter and stay up-to-date in Berlin's vibrant photography scene! Assembled with love once a week in English & German for an international audience of photography enthusiasts, collectors, curators and journalists.

Free sign-up!
#pibnewsletter – the weekly, digital E-Newsletter by PiB Photography in Berlin
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.

You & PiB

Reach a dedicated audience of art & photography enthusiasts in Berlin & beyond – by presenting your exhibition/event or institution/product/service with PiB!

Read more
#Tags for this article:
Warenkorb
An den Anfang scrollen
Suche