Skip to content

Group Exhibition · Gruppenausstellung

»Bildfenster – Fensterbild«

Björn Albert, Erwin Blumenfeld, Bill Brandt, Brassai, Alain Daussin, De Gambs, Robert Doisneau, Francois Dupuy, Bastian Gehbauer, René Groebli, Heinz Hajek-Halke, Sam Haskins, Eva Ionesco, Wolfgang Krolow, Will McBride, Bruno Merbitz, Michael Ruetz, André Sas, Jan Saudek, Toni Schneiders, Karin Székessy, Jerry Norman Uelsmann, Harf Zimmermann

Curated by · Kuratiert von: Mathilde Leroy

“Photography is a window” according to the French writer and poet Michel Butor. The glossy photographic print and its margin as well as the act of photographing, of framing a moment of reality, are reminiscent of the rectangular frame of a window. The camera itself reminds us of this analogy. Likewise the glass lens of the camera draws parallels to a skylight window, the glass lens functioning primarily to let varying degrees of light through.

These fundamental, often banal openings, bridge and simultaneously frame the interior and exterior and so are intrinsic to the process and outcome of image creation. It is no coincidence that the first successful print in the history of photography, taken by Nicéphore Niepce in 1827, captures the view from the window of his house.

From this moment forth, windows, whether in the background of a composition or as the main subject, have appeared in every genre of the photographic medium. As a framework for exploring the world, the Other, and sometimes oneself, the window fascinates and questions.

The group exhibition ‘From window views to windows on view’ gathers a unique selection of photographs from the Collection De Gambs and the Heinz Hajek-Halke Estate. Offering a visual journey through the themes of the collection – historical, nude, and experimental photography – this presentation brings together prints from the 1930s to the 2020s, many of which are being shown for the first time.

From window views to windows on view, the images exhibited offer a variety of perspectives. With its geometric structure, the window is an ideal frame for aesthetic compositions. Some photographers play on its effects of transparency to create a foggy reality. Others explore its source of light to bring out their subjects in intimate backlighting. As the junction between the interior and exterior worlds, the window also acquires a symbolic function in some images.

Open to curiosity, contemplation, voyeurism, and infinite daydreams, the window is most inviting to creation.

„Die Fotografie ist ein Fenster“, so der französische Schriftsteller und Dichter Michel Butor. Der glänzende Abzug und sein Rand wie auch der Akt des Fotografierens, der einen Augenblick der Realität einrahmt, erinnern an den rechteckigen Rahmen des Fensters. Ganz zu schweigen von der Kamera selbst. Wie ein Oberlicht lässt die Glaslinse des fotografischen Objektives, mehr oder weniger offen, das Licht durchscheinen.

Diese einfache Öffnung im Inneren eines Gebäudes, die Tageslicht und Luft reinlässt, bildet den Mittelpunkt der Bildgestaltung. Es ist kein Zufall, dass der erste erfolgreiche Abzug in der Geschichte der Fotografie, aufgenommen von Nicéphore Niepce im Jahr 1827, den Blick aus dem Fenster seines Hauses zeigt.

Seitdem sind Fenster, ob im Hintergrund einer Komposition oder als Hauptmotiv, in jedem Genre des fotografischen Mediums zu finden. Als Rahmen für die Erkundung der Welt, des Anderen und manchmal auch der eigenen Person, fasziniert das Fenster und wirft Fragen auf.

Die Gruppenausstellung ‘Bildfenster Fensterbild’ zeigt durch das Prisma des Fensters ausgewählte Fotografien aus der Collection De Gambs und dem Heinz Hajek Halke Estate. Die Präsentation lädt ein auf eine visuelle Reise durch die Schwerpunkte der Sammlung historische, Akt und experimentelle Fotografie. Viele der ausgestellten Abzüge aus dem Zeitraum von 1930er bis 2020er werden zum ersten Mal gezeigt.

Von Fensteraussicht bis Fensteransicht bieten die gezeigten Bilder eine Vielzahl von Perspektiven. Mit seiner geometrischen Struktur ist das Fenster ein idealer Rahmen für ästhetische Kompositionen. Einige Künstler*innen spielen mit seiner Tr ansparenz, um eine neblige Realität zu schaffen. Andere erkunden seine Lichtquelle, um ihre Motive in intimer Hintergrundbeleuchtung zur Geltung zu bringen. Als Schnittstelle zwischen Innen und Außenwelt übernimmt das Fenster in manchen Bildern auch eine symbolische Funktion.

Offen für Neugier, Kontemplation, Voyeurismus und unendliche Tagträume, ist das Fenster eine der schönsten Einladungen zur kreativen Schöpfung.

© Heinz Hajek-Halke Estate, Der Angsttraum, 1946-1953, Courtesy CHAUSSEE 36
© Bastian Gehbauer, Portal (2020), Scheiben II, Courtesy the artist and CHAUSSEE 36
© René Groebli, Courtesy the artist and CHAUSSEE 36 PHOTO FOUNDATION
© Karin Székessy, Lotta am Fenster, 2013, Courtesy the artist and CHAUSSEE 36
© Björn Albert, courtesy VG-Bild Kunst Bonn and CHAUSSEE 36
»Bildfenster – Fensterbild«, installation views, 2023, courtesy Chaussee 36 Photo Foundation
© René Groebli, #526, 1952, Courtesy the artist and CHAUSSEE 36
»Bildfenster – Fensterbild«, installation views, 2023, courtesy Chaussee 36 Photo Foundation
»Bildfenster – Fensterbild«, installation views, 2023, courtesy Chaussee 36 Photo Foundation
»Bildfenster – Fensterbild«, installation views, 2023, courtesy Chaussee 36 Photo Foundation

Framework program

Feel free to sign-up for PiB's free weekly eNewsletter to stay up to date!

Saturday, September 16, 2023, 7 – 9 pm
Opening reception

Begleitprogramm

Melde dich gerne für PiBs kostenlosen, wöchentlichen eNewsletter an, um stets auf dem Laufenden zu bleiben!

Samstag, 16. September 2023, 19 – 21 Uhr
Vernissage

Chaussee 36 Photography

Sep 20 — Oct 21, 2023

Chausseestraße 36 · 10115 Berlin
[District · Ortsteil: Mitte | Borough · Bezirk: Mitte]

Opening hours: Wed – Sat 1 – 6 pm
Öffnungszeiten: Mi – Sa 13 – 18 Uhr

Admission free · Eintritt frei

Current photography exhibitions/events recommended in…
Berlin | Mitte

Akademie der Künste | Michael Ruetz »Poesie der Zeit« Timescapes 1966–2023

Alfred Ehrhardt Stiftung | Alfred Ehrhardt & Rolf Tietgens »Hamburger Hafen und Norddeutsche Küste«

Robert Morat Galerie | Hannah Hughes »Solid Slip«

f³ – freiraum für fotografie | F.C. Gundlach Foundation »A DAY OFF«

Botschaft der Republik Peru | Karin & Hans-Dieter Brand »DAR ESPERANZA«

CHAUSSEE 36 Photo Foundation | Maisie Cousins »SMORGASBORD«

PiB Guide Nº53 MAR/APR 2024 © PiB (Photography in Berlin). COVER PHOTO: Wände, Mauern, Zäune und andere Begrenzungen, 1985-89 © Situation Kunst / Dietmar Riemann. Solo show »Innere Angelegenheiten« by Freundeskreis Willy-Brandt-Haus in Berlin-Kreuzberg, read more on page 4 & 5! +++ +++ 4 photos on right double page spread (p. 5, Top to Bottom/Left to Right): 1) Wände, Mauern, Zäune und andere Begrenzungen, 1985–89. 2) Renntage – Menschen auf der Trabrennbahn, (Ost-)Berlin-Karlshorst, 1975–76/1979. 3) Schaufenster, 1986–89. 4) Warten – Fotografien aus dem Pflegeheim St. Elisabeth-Stift Berlin, 1984–85. All images: © Situation Kunst / Dietmar Riemann. +++ PiB Guide Editor / V.i.S.d.P. / Art Direction: Julia Schiller · ele studio berlin. Printed by altmann-druck in Berlin-Köpenick, many thanks!

Current print issue
PiB Guide Nº53
MAR/APR2024

#pibguide

Discover great photography exhibitions in Berlin & beyond in PiB’s bi-monthly print issue, the PiB Guide! The PiB Guide Nº53 MAR/APR2024 has been published as a booklet, A6 format · 32 pages · English & German · worldwide shipping.

Order

Aktuelle Printausgabe
PiB Guide Nº53
MAR/APR 2024

#pibguide

Entdecke großartige Fotoausstellungen in Berlin & darüberhinaus in PiBs zweimonatlicher Printausgabe, dem PiB Guide! Der PiB Guide Nº53 MAR/APR 2024 ist erschienen als Booklet im DIN A6 Format · 32 Seiten · Deutsch & Englisch · weltweiter Versand.

Bestellen

PiB's E-Newsletter

Sign up for PiB's free, weekly eNewsletter and stay up-to-date in Berlin's vibrant photography scene! Assembled with love once a week in English & German for an international audience of photography enthusiasts, collectors, curators and journalists.

Free sign-up!
#pibnewsletter – the weekly, digital E-Newsletter by PiB Photography in Berlin
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.
»PiB — Photography in Berlin« | PiB’s website, PiB’s weekly E-Newsletter, and the bi-monthly published PiB Guide: page 12 & 13 from the PiB Guide Nº15 Nov/Dec 2017; feat. the exhibition Evelyn Hofer »Cities, Interiors, Still Lifes. Photographs 1962 – 1997« at Galerie Springer Berlin; image credits: Queensboro Bridge, New York, 1964 / Coney Island, New York, 1965 / Girl with Bicycle, Dublin, 1966, all 3 photos © Evelyn Hofer, Estate Evelyn Hofer.

You & PiB

Reach a dedicated audience of art & photography enthusiasts in Berlin & beyond – by presenting your exhibition/event or institution/product/service with PiB!

Read more
#Tags for this article:
Cart
Back To Top
Search